Nye børnebøger
Det skorter ikke på humor og sprælsk livsglæde hos illustratoren Cato Thau-Jensen, som i samarbejde med rimsmeden Helle Melander er aktuel med billedbogen Pernittengryn og pyntesyg. Det er en herlig rablende fortælling om den sultne kat Pernittengryn, som drømmer om julekattemad og derfor henter fru Madsens julestads ned fra loftet. Thau-Jensen boltrer sig med vanlig anarkistisk vid på de livlige opslag, hvor man følger kattens snubletur ned af trappen og den videre færd ud i byen, hvor den omviklet med julepynt blandt andet prøver at gøre indtryk på såvel den lettere chokerede mis Kis som den trinde, lattermilde bager Oline Olsen.
Den regnfulde tumletur med det stadig mere derangerede julestads ender foran en rasende fru Madsen, som sender katten i bad inden hun ved sengetid forbarmer sig over Pernittengryn. Det hele ender med hygge og rejer. Hele anretningen serveres med feststemte karnevalskulører, fart og lystig catwalk og med en overgiven humor i streg og persontegning, som følger Melanders mundrette rim helt til dørs.
Livsglæden og legesygen er ligeledes bærende i makkerparret Charlotte Sejer Pedersens og Hanne Bartholins andet fællesopus, billedbogen Fra ø til ø. De to damer kan noget med at væve ord og billeder sammen i denne lovprisning af fantasiens uendelige bærebølge. Det hele foregår i det badekar pletoparden Leo Plet kravler op i allerede på det opslag, der er placeret før bogens kolofon. Og i dette skummende fluidum klatres, danses, svines, ædes, stables og larmes der i en række opslag, hvor sanserne får frit improviserende spillerum i interaktionen mellem Sejer Pedersens rytmisk dansende og dårende rim og Bartholins (lidt vel) stramme, sart konturerede og blødt bolchefarvede illustrationer. Ø-rejserne former sig som en lang sansesitrende hoppebevægelse over 11 stationer fra den indledende badeø til den afsluttende kysseø, hvor der lukkes ned med følgende besyngelse af læbers magi: »et kys sendt som luftpost, to kys sendt med tog/tre kys kastet over din hæk i en krog/et kys hængt til tørre, de kys der blir større/for hver gang du bladrer igennem din bog.«
Tine Modeweg-Hansen, som bl.a. er kendt for sit samarbejde med Christina Hesselholdt og Louis Jensen, har i sin seneste udgivelse kastet sig over nordmanden Alf Prøysens tællehistorie Gedekiddet som talte til ti (1959) om et lille gedekid, der i sin glæde over lige at have lært den indledende talrække fornærmer gårdens andre dyr, som absolut ikke vil tælles. Modeweg-Hansen bygger sine illustrationer op med vægten på vekselvirkningen mellem udtryksfulde nærbilleder af de forskellige dyrs øjne og den ukontrollable bevægelse, der sættes i gang af den voksende kæde af fornærmede dyr, der jager gedekiddet frem mod det dramatiske klimaks, hvor dyrene tordner ud på en badebro og ned i den hanebestyrede minifærge, der kun er et mulehår fra at gå til bunds. Illustrationerne har et vidunderligt sanset drive og vrider med sin fængende blanding af vild munterhed og milde farvelysende landskabsscenerier det optimale ud af tælleremsens amokløb.
Galt på den gode måde
Birde Poulsen er en af vores fineste skildrere af dyr og natur. Hun
illustrerer i en ekspressivt tonet og meget levende naturalistisk stil med stærkt mættede akvarelfarver, hvilket ses fint udfoldet i hendes og Thomas Windings Ikke nu men nu, som med det særlige windingske touch favner det store i det små i en lille fortælling, der spænder en tråd mellem her-og-nu oplevelser på tværs af tid i en lang universel udviklingskæde.
Pigen Bibi finder på sidste opslag glædesstrålende en lille klump rav med en myg indeni, en myg som i tidernes morgen sad på armen af den fiskende urskovsmand læseren stifter bekendtskab på bogens allerførste opslag. Mellem disse to øjeblikke har jorden undergået en kolossal forandring, som med dramatisk nerve indfanges i Birde Poulsens vand- og blæstforarbejdede naturscenerier. Undervejs ses den harpiksomvundne mygs liv mellem stilhed og storm omgivet af havets mangfoldige fauna inden den som foreløbig afslutning på en lang bevægelse ender i Bibis hænder. Og i læserens optik.
Lad os slutte i den barokt- surrealistiske afdeling med Peter Mouritzens og Rasmus Bregnhøis afsluttende billedbog i trilogien om Bindegal by. Det gale alfabet handler om al det, der kan gå galt, når en folkeforfører trutter til kamp og plæderer for et nyt bindegalsk alfabet. Alle de gamle bogstaver smides i bækken og byens skilte gøres ordløse og erstattes af en trompet. Berøvet sprog og bøger protesterer folket, men så tager trompeten til genmæle: »Tratterat! skreg trompeten; den blæste til kamp:/Gå i krig! Ned med Nabogals sprog!/ For de skal vel ikke have mere end os./ Stol på mig. Følg trop. Jeg er klog.« Appellen til jantelovsinstinktet virker, folk køber våben og afslutningsvis hedder det så: »Og de bindegale folk, de fulgte trop./ En hær på to-tre kilometer./De havde jo ikke et ord til protest./ De var blevet til gale trompeter.«
Jo, Peter Mouritsen formår med svidende, præcise rim at indfange demagogiens karakteristika i portrættet af den gale mand, der bare vil have at folket vækkes og »lærer at se«. Og den eviggyldige advarsel mod magtfuldkomne galninge iscenesættes med stram, surreel fantasi i smukt samarbejde med illustratoren Rasmus Bregnhøi, som med stor opfindsomhed gestalter snurrige og forvredent musikalske tableauer med morsomme karikaturer af storøjede og grimasserende bindegalister. Det er galt på den absolut gode måde.
*Helle Melander: Pernittengryn er pyntesyg. Ill. Cato Thau-Jensen. 32 s., 189 kr. Gyldendal
*Charlotte Sejer Pedersen: Fra ø til ø. Ill. Hanne Bartholin, 32 s., 199 kr. Høst & Søn
*Alf Prøysen: Gedekiddet som talte til ti. Ill. Tine Modeweg-Hansen. 32 s., 199 kr. Høst & Søn
*Thomas Winding: Ikke nu men nu. Ill. Birde Poulsen. 32 s., 198 kr. Gyldendal
*Peter Mouritzen: Det gale alfabet. Ill. Rasmus Bregnhøi. 32 s., 219 kr. Apostrof