En rejse ind i et anderledes sind

Mark Haddons roman om en autistisk dreng er en berigende oplevelse
19. juni 2003

Roman
Han er 15 år, tre måneder og to dage gammel, da han finder den myrdede hund. Han hedder Christopher Boone og bor alene med sin far i et lille hus i den engelske provinsby Swindon. Og han går på specialskole, for han lider af Aspergers syndrom, en form for autisme, hvor der dog typisk vil være tale om en normal, ja, i nogle tilfælde endda høj intelligens.
Christopher hører til den ’højtfungernde’ af slagsen og sætter sig for at finde gerningsmanden til mordet på genboens hund, der er blevet spiddet med en greb. Og hans private efterforskning og beretning (for det er ham, der er fortælleren) skrider frem i hans særlige tempo med diverse snurrige svinkeærinder og på hans omstændelige, men yderst tankevækkende præmisser.
Han er en anderledes dreng, og der er mange sociale fænomener, han ikke er i stand til at afkode: ansigtsudtryk og ironi, for eksempel. Han hader berøringer og afskyr farverne brun og gul, hvad han kan opliste en række logiske argumenter for. Men han har udpræget matematiske evner og formår i mange sammenhænge, også på det sproglige plan, at skære helt ind til benet.
Midtvejs i romanen sker der pludselig en drejning, da det går op for ham, at hans far har skeletter i skabet – for nu at bruge en af de metaforer, Christopher har så problematisk et forhold til, for hvorfor udtrykker mennesker sig på den kringlede måde, hvorfor bruger de ironi, og hvorfor lyver de? Christopher lyver aldrig. Det er en del af hans handicap! Pludselig står det ham klart, at han bliver nødt til at tage toget ind til London – alene. Og det er en voldsom udfordring for den ’alternativt begavede’ dreng, der aldrig før har rejst med tog, og som orienterer sig helt anderledes i tilværelsen end såkaldt normale mennesker.

Gribende portræt
Beskrivelsen af turen ind til London og hans efterfølgende odyssé i storbyens underground er ganske enkelt noget af det mest gribende og vedkommende, jeg nogensinde har læst – stakkels Christopher oplever mylderet og virvaret af buldrende lyde og flimrende synsindtryk som et rent inferno, mens læseren samtidigt bliver sendt ud på en anden rejse – ind i drengens anderledes, autistiske univers. Haddon skriver med en formidabel indlevelsesevne og demonstrerer en utrolig sans for detaljerne. Det er slet og ret et gribende portræt, han giver os – uden at han på noget tidspunkt forfalder til det sentimentale. Litteraturen er sangen om mennesket, har nogen engang sagt...
Det skal ikke her røbes, hvad Christophers rejse ender med, og hvad det er for noget med den der myrdede hund, men dog afsløres, at det er en meget tankevækkende pointe med Den mystiske sag om hunden i natten (som bogen – loyalt og godt oversat – er kommet til at hedde på dansk), at det er de såkaldt normale, der er noget rivende galt med – på det etiske plan.
Forældre, der (som denne anmelder) har fået ansvaret for et Aspergers-barn, har fundet ud af, hvilken støtte det kan være at anvende den såkaldte pictogram-pædagogik. Tegninger og skemaer kan være en god hjælp i dagligdagen for et autistisk barn. I fin overensstemmelse hermed rummer bogen et væld af finurlige tegninger i vignetstørrelse, skemaer m.m. – og forsiden prydes af et Sherlock Holmes-ikon på en baggrund af farvede felter med primtal (som Christopher har anvendt til at nummere bogens kapitler i stedet for de sædvanlige kardinaltal).
En usædvanlig roman. Usædvanlig indtagende og berigende. En af de bøger, det er at værd at eje. Også fordi den er sjældent smuk som produkt.

*Mark Haddon: Den mystiske sag om hunden i natten. Oversat af Christian Bundegaard. 282 s., 249 kr. Rosinante