Lys tændt i alternativ tåge

Nyttig vejviser i den mystiske jungle af brevkasseindlæg, urtemedicin, kosttilskud, zoneterapi og kloge mænd og koner
13. august 2003

Ny bog
For de fleste af os mennesker, hvad enten vi er læger, patienter eller almindelige raske borgere uden sundhedsfaglig baggrund, er begrebet »alternativ behandling« en mystisk jungle af brevkasseindlæg, urtemedicin og kosttilskud på supermarkedernes hylder, zoneterapi, akupunktur og kloge mænd og koner, tilsat nogle anekdoter, der minder om de religiøse undere i Det Ny Testamente.
Selv om cirka 20 procent af befolkningen har anvendet alternativ behandling i løbet af et år, har vi kun et tåget billede af dette område. Vores meninger om området er derfor præget af fordomme på uoplyst grundlag.
Lasse Skovgaards nye bog råder på fortrinlig vis bod på vor uvidenhed. Han har samlet 15 læger, her af nogle med glimrende faglige og videnskabelige karrierer inden for det etablerede sundhedsvæsen, en tandlæge, en medicinstuderende, en sygeplejerske og en sociolog og bedt dem om at fortælle om deres interesse for alternativ behandling i form af en personlig beretning, en præsentation af et udvalgt fagligt fokus og mulige forklaringer på det manglende samarbejde mellem etableret og alternativ behandling og ideer til konkrete indsatsområder for at fremme brobygningen i det danske sundhedsvæsen.

En guldgrube
Bogen er en guldgrube af information om alternative behandlingsformer, som anvendes af enkelte danske læger, af andre alternative terapeuter og af mange danske patienter og i øvrigt også om forholdene i andre vestlige lande.
Klavs Nicholsons kapitel om plantemedicin er fremragende, mens Morten Fauners kapitel om kost er lidt sværere at fordøje, selv om hans angreb på Forskningscenter for Human Ernæring indeholder en del galde. Ole Dahl skriver om akupunktur i kapitlet om kroppens energibaner og opregner en lang liste af sygdomme og symptomer, som han mener kan behandles og hertil kan vi vel tilføje effekten på terapeutens tørre lommesmerter.
I afsnittene om psykoterapi i nyt lys og sindets grænseland er der af gode grunde megen filosofisk mystik og mystisk filosofi, der svinger mellem analytisk snusfornuft i Inger Kirstine Søndergaards kasuistikker i kapitlet om livsterapi til omfattende tankekonstruktioner og livsfilosofier i Kurt Lindekildes kapitel om sundhed, psyke og det offentlige rum.
I bogens sidste vigtige afsnit om sund videnskab bringes vi af Henrik Isagers kapitel om erkendelse af ny sygdom direkte ind i den pinagtige problemstilling, som nye omdiskuterede sygdomsbilleder som kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi rejser for det etablerede sundhedsvæsen og dets fokuseren på apparatfejl.

Brobygning
Et vigtigt budskab i bogen er ønsket om brobygning krydret med en ret udbredt bitterhed over de få hidtidige broers bæredygtighed. Denne brobygning finder faktisk sted i form af videnskabelige undersøgelser af alternativ medicin og behandlingsmetoder. Problemerne er imidlertid store, som det også dokumenteres af bogen. Mange af de alternative behandlinger bygger på urgamle tanker om, hvordan vort legeme fungerer, som siden Renæssancen for længst er forladt på baggrund af bla. anatomiens, fysiologiens og biokemiens resultater. Den videnskabelige metode går jo netop ud på eksperimentelt at opstille testbare hypoteser baseret på gældende teorier, og at modificere eller forkaste disse teorier, hvis reproducerbare resultater ikke er i overensstemmelse med teoriernes forudsigelser.
Som det fremgår af bogen, bygger mange af de alternative behandlinger på forældede eller ikke testbare teorier, som alligevel opretholdes med ukritisk og næsten religiøs trofasthed. En alternativ behandling kan imidlertid godt virke selv om teorien bag den er forkert, men den etiske refærdiggørelse og incitamentet til at undersøge sådanne empiriske behandlinger opstår kun, hvis overbevisende behandlingsresultater kan fremvises og her dur udokumenterede kasuistikker ikke. Det er de alternative terapeuters problem, som bogen på glimrende vis udstiller.
Sammenfattende er der tale om en meget vigtig bog, som kan anbefales til alle, som interesserer sig for alternativ behandling, hvad enten man er troende eller skeptisk.

*Lasse Skovgaard (redaktør): Lægekunst i det 21. århundrede. Danske læger om alternativ behandling. Hovedland, 2003. 313 sider. Pris 298 kr.

*Niels Høiby er professor og overlæge på mikrobiologisk afdeling, Rigshospitalet