Mesterstykker fra kronopernes fantastiske univers

Læseren glemmer helt, hvad dag det er, når han åbner døren til Julio Cortázars fantastiske univers, hvor kronoperne avler børn i hvis årer, der rinder den komplette kemi mellem billedkunst og poesi og urbanisme
25. august 2003

Læseren glemmer helt, hvad dag det er, når han åbner døren til Julio Cortázars fantastiske univers, hvor kronoperne avler børn i hvis årer, der rinder
den komplette kemi mellem billedkunst og poesi og urbanisme

Ny bog
Hvad skal man med hobbitter og orker og smølfer, når man med Julio Cortázar som guide kan træde ind i en verden af kronoper og famøser? Her kan alt ske, men mens famøserne prøver at holde orden i hurlumhejet, bl.a. ved at hylle deres erindringer i sorte lagener, er kronoperne uordentlige væsener, som altid er med på den værste. Ja, kronoperne er vilde med deres mange verdener:
»Når kronoperne hører deres yndlingssange, begejstres de i den grad, at de ofte bliver kørt over af lastbiler og cyklister, de styrter ud ad vinduer og mister alt, hvad de måtte have i lommerne, ja, de glemmer helt, hvad dag det er.«

Slår læseren omkuld
Også læseren glemmer helt, hvad dag det er, når han åbner døren til Julio Cortázars fantastiske univers, hvor kronoperne avler børn i hvis årer, der rinder den komplette kemi mellem billedkunst og poesi og urbanisme. Side efter side og tekst efter tekst slår læseren omkuld, helt i overensstemmelse med Cortázars prosapoetik, der hævder, at novelleforfatteren er som en bokser, der skal vinde på knock out, mens den gode romanforfatter kan give sig tid til at vinde på points.
De novellistiske knock outs er dog af en særlig beskaffenhed. De skal få et lys til at gå op for læseren. Og det gør de. Efter endt læsning bliver man helt kronopisk og får lyst til igen at lade denne samling kortprosatekster tage en tur på sine brillers cykel.
Hvem Cortázar er? Han er argentiner, franskmand, kronop, Jorge Luis Borges’ modstykke og ligemand, en af 1960’ernes latinamerikanske boom-forfattere, en af det 20. århundredes bedste og mest mangesidige novelleforfattere, en fortællende kokospalme inspireret af Alfred Jarrys grotesk-komiske patafysik, af dadaismen og surrealismen, men også Sartre og eksistentialismen, forfatter til en »Teoría del túnel«, som er et manifest for en litteratur, der som en tunnel skal bane vej til andre verdener og bryde skellet mellem kunst og virkelighed.

Vejledninger
Historierne om kronoper og famøser er opdelt i fire grupper af tekster. I den første gruppe er emnet »Vejledninger«, f.eks. en vejledning i at græde, en vejledning i at gå op ad en trappe og en vejledning i at trække ure op. Rationalitet og fantasi mødes i de mærkeligste konstellationer. Hos Cortázar ligger fantastikken gemt i hverdagens ritualer. En teske kan være ladet med mistænksomhed og advarsler.
I den anden gruppe tekster er emnet »Underlige beskæftigelser« og her finder man eksempler på Cortázars fascination af tunneler og passager, f.eks. i stykket om »hvordan man mister og genfinder et hår« ved at lade det dumpe ned i afløbet og derefter vie sin tid til at søge efter det i de underjordiske rørsystemer, alt imens hjemmet forvandles til et surreelt rum fyldt med vandfade, bassiner osv.
I den tredje gruppe er er emnet plastisk materiale, hvor verden, som man forstår, anskues som bøjelig og føjelig.
Og endelig opruller Cortázar i fjerde afsnit sin privatmytologi med de kronoper og famøser, hvis verden han også i sine essaysamlinger har kortlagt.
For jazz-entusiasten Cortázar hørte f.eks. Louis Armstrong og Charlie Parker til denne verdens kronoper.
Último Round – sidst omgang – har den bokseglade Cortázar kaldt en af sine essaysamlinger. Men jazz er alligevel et bedre billede på læseoplevelsen. Han synkoperer hverdagen, så det rykker i alle led, og blæser sig ud i de vildeste improvisationer. Han fortjener et linjeskifte før facit:
Mesterstykker.

*Julio Cortázar: Historier om kronoper og famøser. Oversat af Peer F. Bundgaard. 148 s., 150 kr. Forlaget Basilisk Er udkommet