Digte
Der findes en type entusiaster, der rejser sig og klapper i deres hænder, hver gang kunstarterne blandes. Så sker der jo ligesom noget, ikke? Mennesker mødes, De ved, til gensidig inspiration og glæde. Fotos sat i musik hvor herligt! Poesi til sløvemandsjazz hvor fedt! Romaner som tegneserier hvor morsomt! Bastarder, krydsfelter og hybrider vi kan umuligt få nok.
Disse kunstentusiaster vil fryde sig over en ny bog fra Lindhardt og Ringhof, hvor lyrikeren Tore Ørnsbo (f. 1970) leverer digte til 20 grafiske arbejder af billedkunstneren N G Hammer (f. 1964) lynkig ind i en drømmekælder spækket med deformerede kroppe, atavistiske maskeansigter domineret af kæmpemæssige øjne og munde, eller hoveder som blanke kupler. Gennemgående træk er den glidende overgang fra menneske til dyr og usikkerheden om, hvorvidt det, man ser, ses udefra, fra masken, eller indefra, fra sjælen. Titlens Bastard har dannet type.
På disse nærmest standardmæssige surrealistiske udspil svarer Tore Ørnsbo med tematisk løstforbundne tekster af omfang fra otte til 17 linjer. Bogen begynder nok så bombastisk til et billede af en enøjet kutteklædt skikkelse:
Bag enhver af mine erobringer
stiller sig tre muligheder
løgnen
sandheden
gentagelsen
således er tilværelsen
Ikke mindre højtråbende er den afsluttende sekvens til en maske med et nøglehul i panden og nøglen stikkende ud af munden:
under denne himmel
har alt været til salg
og tre ting blev valgt
begær
glemsel
forfængelighed
jeg var historiens
allersidste kompromis
Ørnsbo benytter dog ikke den chance, han har skænket sig selv, for imellem optakt og slutning at præcisere erobringens temaer. I stedet får vi diffuse variationer over begærets illusioner og et altid anvendeligt identitetsdilemma: »det er dig der kun findes / som en anden«.
Ind imellem slumper digteren sig til fyndige fund med linjer, som bare sidder nøjagtig som de skal:
et menneske er tragisk
mens to
er en potentiel epidemi
hedder det således et sted, hvor to figurer med kuppelhoved og hjerte-dekorerede slips er vokset sammen til én, og over for en halvnøgen kvinde, der knæler foran et bjerglandskab, læser vi, at
i kærlighedens landskab
er vi alle immigranter
Dog, disse linjer kommer kun som lysglimt i en bog, der forbliver intetsigende og ligegyldig, måske fordi dialogen mellem billederne og ordene enten er blevet for tæt (digtet som illustration) eller for tilfældig (grafikken som inspiration). En samtale mellem de to kunstnere og kunstarter postuleres, men realiseres ikke.
Et kapitel for sig udgør den valgte skrift, DemocraticaBold, som udmærker sig ved helt umanerlig grimme og krukkede ger, jer og yer. Muligvis matcher den N G Hammers særlige stil (se selv efter på www.nghammer.com), men til sarte digte egner den sig næppe.
*Tore Ørnsbo & N G Hammer: Bastard. Digte og grafik. 44 s. Kr. 249,00. Lindhardt og Ringhof. ISBN: 87-595-2131-7