Hjerter i smerte

Pulitzerpris-vinderen Steven Millhauser er tilbage på dansk med tre fortællinger om ulykkelig kærlighed og kulørte eksistenser
30. oktober 2003

Fortællinger
I hjemlandet USA hersker der respekt om Steven Millhauser. I visse kredse lød der godt nok en smule undren, da forfatteren i 1997 blev tildelt Pulitzerprisen for Martin Dressler. Ikke fordi der litterært set var noget som helst at udsætte på denne gendigtning af den amerikanske succeshistorie om en skomagersøn, der starter fra bunden og næsten ender på toppen af sit eget Grand Cosmo Hotel. De undrende stemmer skyldtes nærmere, at Pulitzerkomiteen havde valgt at præmiere Millhauser for en roman – når hans varemærke nu engang er novellen.
Sidste års lunkne anmeldelser af den danske oversættelse af Martin Dressler har heldigvis ikke afholdt det lille forlag Rosenkilde fra at satse på Millhauser endnu engang. Allerede et halvt år efter den amerikanske udgivelse ligger Kongen i træet – 3 fortællinger klar til dem, der selv måtte have lyst til vurdere, hvorfor Millhauser har ry for at mestre den korte fortællings kunst.

Fantasiverden
Svagest står titelhistorien pudsigt nok. Millhausers forfatterskab emmer af gamle eventyr og myter fuldt med rastløse sjæle, der strømmer til (eller bygger) forlystelsesarkader, alt imens de oplever kærligheden fra dens mest smertefulde side. I den forstand er der intet sige til, at Millhauser er faldet pladask for trekantsdramaet om Kongen, Tristan og Isolde.
Problemet er blot, at han intet nyt har at tilføre middelalderlegenden. Der er tilsat en del natlige vandringer gennem labyrintiske gange, et veloplagt afsnit om en dronninge-dukke, der til Kongens fornøjelse minder om Isolde, og så er det hele fortalt af Kongens tro væbner. Alt sammen naturligvis særdeles velskrevet og ganske underholdende. Det hele ender imidlertid, som det har gjort så mange gange før og af samme grund...
Så er der mere kød på »Don Juans eventyr«, hvor vi møder den berygtede kvindebedårer på en excentrisk herremands landsted – et »Arkadiens land, hvor virkelige hyrder og hyrdinder klædt i autentiske græske kostymer vogtede fåreflokke... mens talentfulde musikere i hyrdekostymer spillede på fløjter lavet af rør, der var importeret fra Peloponnes...«
I denne magiske fantasiverden møder Don Juan to søstre, og for første gang nogensinde begynder hans hjerte at te sig, som det har lyst. Hans plan om at erobre den søster, han har udset sig, går derfor ikke helt som forventet.
Akkurat som bogens tredje fortælling, »Hævn« – en monolog af en kvinde, der viser sin mands elskerinde rundt i sit hus – dirrer »Don Juans eventyr« af elementær spænding, tragisk kærlighed og fortryllende undertoner af velkendte overleveringer, hvis relevans stadig er intakt.
De, der lod sig begejstre af Martin Dressler, kan roligt fortsætte her – skeptikerne kan passende give Millhauser endnu en chance med Kongen i træet.

*Steven Millhauser: Kongen i træet. Oversat af Tina Miriam Petersen. Rosenkilde. 239 s., 298 kr. Udkommer i morgen