Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

De gode forstyrrelser

Tre billedbøger – to danske og en engelsk – giver på hver deres måde et bud på, hvordan forholdet mellem kunst, fantasi og virkelighed skal tackles
Kultur
29. november 2003

Nye børnebøger
Der er par, der bare klæder hinanden ualmindelig godt. Inden for billedbogsgenren er et af dem forfatteren Christina Hesselholdt og illustratoren Tine Modeweg-Hansen, som tilsammen står bag en række af de seneste års allerbedste danske billedbøger.
I deres seneste opus, Onde onkel snegleæder, lykkes det dem endnu en gang med høj humor at spænde en fantasistimulerende, børnenær fortælling op i elegant flyvehøjde.
Pigen Laura elsker snegle, som hun placerer i en badebalje med en græsplæne af salat- og rabarberblade, et vidunderligt myldrende mikrokosmos, som i Modeweg-Hansens detaljemættede streg i den grad vækkes til live.
Idyllen forstyrres, da en ukendt onkel kommer på besøg. Han er også snegleelsker, men det er pga. deres spiseværdi, så vupti er alle vinbjergsneglene væk og Laura sidder sørgmodig tilbage kun med 507 uspiselige skovsnegle som selskab. Efter at have nummereret hver enkelt, arrangerer hun via færgen Colombus en snegleflugt til en nærliggende ø, altimens den onde onkel er kravlet op i en kran for at spejde efter mere snegleføde. Her hænger han svedende og nervøs indtil Laura forbarmer sig og ringer til brandvæsnet efter assistance. Laura får også den sidste latter, da den udmattede onkel efter en lur på sofaen vågner op og tror at nogen har stukket otte lakridser ind mellem hans tæer. Og så er det bare sorte skovsnegle!
Jo, man er i godt, lattermildt selskab hos de to damer. Fortællingen sprudler af poetisk nærvær og Modeweg-Hansen forlænger med vanlig sans for dramatiske perspektivskift tekstens sproglige finurligheder. Her går sødmefuld hverdagsrealisme og gækkende fantasi virkelig op i en højere enhed.

Skyder løs fra hoften
Kim Fupz Aakeson har i illustratoren Hanne Bartholin fået en sparringspartner, der evner at give hans altid humoristiske indspark til hverdagslivets iboende mangfoldighed artistisk med- og modspil. Fællesværket Ordbog er nærmest en anarkistisk vinklet encyklopædi, hvor
Fupz skyder løs fra hoften omkring allehånde fænomener og forteelser: Gud, Fanden, citron, zulukriger, cykeltyveri, skole og quickstep – er tilfældige eksempler, der antyder den bredspektrede tilgang.
Nogle gange snørklet og diffust, andre gange med netop den lille skævvridning, der åbner for et nyt perspektiv. Som i opslaget »drøm«, hvori det hedder:
»Hvis du roder dig i numsen, kan du være heldig at finde lynlåsen, den starter nemlig dernede, og du kan lyne den opad ryggen, op til nakken, og når først den er lynet helt op, ja så kan man kravle helt ud af sig selv og drømme.« Opslaget er ledsaget af en illustration, der på hvid bund viser en opzippet lynlås, formet som et spejlvendt ’d’ og med et stort blåt himmelrum i det åbnede felt. En original og øjeåbnende billedkommentar til tekstopslaget.
Fupz’ stilleje svinger mellem det det (lav)komiske og det poetisk-eksistentielle. Og indholdsmæssigt handler det om refleksioner over
livet, glæden, sproget, døden og kærligheden. Ofte i form af små fortællinger, der i form (men ikke i tone) kan minde om og virke som en slags kærlige parodier på forfatterkollegaen Louis Jensens samlinger af hundrede historier.
Bartholin arbejder raffineret med gråtoneskalaen, hist og her tilsat en enkelt virkningsfuld kontrastfarve. Hele vejen igennem fantasifuldt meddigtende og med et pulsslag, der minder om det røde ballonhjerte på bogens forside.

Familien på museum
De to danskeres angelsaksiske kollega, Anthony Browne, er en af de helt tunge drenge blandt internationale billedbogsillustratorer. For sit virke fik han i 2000 børnelitteraturens højeste anerkendelse, H.C. Andersen medaljen, og han er på dansk fyldigt repræsenteret især takket være forlaget Apostrof. Hans næsten fotografiske tegneteknik (med hyppig brug af airbrush) demonstrerer et imponerende teknisk håndelag og hans illustrationer er med deres helt særlige blanding af hyperrealisme
og en personlig turneret, surrealistisk humor i en klasse helt for sig selv.
Tegnelegen er –ovennævnte fortjenester ufortalt– ikke et Browne produkt, der er helt oppe og ringe. Og det har især noget at gøre med, at bogens didaktiske præg er for tungt. Bogen handler om en familie, der skal på museum for at se på kunst. Museet er ikke navngivet, men det er ud fra de minutiøse tegninger næppe til at overse, at det drejer sig om Tate Gallery i London.
Den indirekte reklameeffekt er derfor også helt åbenlys. Undervejs gennemgås udvalgte malerier fra samlingen kombineret med billedkommentarer og opgaver. I museumsbutikken køber familien
tegneblok og farver og i toget på vej hjem ’leges’ der fællestegning på livet løs. »Og jeg har leget det lige siden...« hedder det i den afsluttende sætning, med henvisning til den selvbiografiske fortællesituation bogen har som sin lidt stive ramme.

Kunstpædagogik
Det er en kunstpædagogik, der vil noget. Og det var ikke til at bære, hvis det ikke var for de særlige twistede greb, der er Brownes særkende. Som når et krigsmaleri, broderen finder »sejt« efterfølges af et tilsvarende blot nu med den museumsbesøgende familie på flugt fra skydende soldater.
Eller når løven på et maleri bliver levende og forfølger faderen, som en slags symbolsk straf for de lidelser han påfører familien med de dårlige vittigheder, han under hele museumsbesøget fyrer af.
Her anes det bid i Brownes kærlige kritik af moderne samfunds-og familieliv, som har gjort ham kendt og respekteret. Men altså i Tegnelegen placeret i en ramme, der mest minder om benspænd i det samlede forløb.

*Christina Hesselholdt: Onde onkel snegleæder, ill. af Tine Modeweg-Hansen, 40 s., 199 kr. Høst & Søn. ISBN: 87-14-19982-3

*Kim Fupz Aakeson: Ordbog, ill. af Hanne Bartholin, 72 s., 249 kr. Gyldendal. ISBN: 87-02-00371-6

*Anthony Browne: Tegnelegen. Ill. af forfatteren. Oversat af Ole Thestrup. 28 s., 219 kr. Apostrof. ISBN: 87-591-0538-0

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her