Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Hvem sidder der bag skærmen

Morten Sabroes roman er pumpet med potens, penge og pludselig død, men i virkeligheden er det en dybt moralsk fortælling om en ulyksalig tid, der forveksler berømmelse med livets mening
Kultur
20. november 2003

Roman
Hovedpersonen i Mortens Sabroes fandenivoldske roman Hoffmans får sit store tv-gennembrud under et analt samleje med en luder. Hendes lille pariser er porten til en sandere verden: »i det øjeblik han trænger ind i hende, ser han sig selv træde ind på en scene, brede armene ud mod publikum og sige: ’Velkommen til Frederik Hoffmans talkshow!’«
Men illusionen om hans potentielle berømmelse er lige så skrøbelig som det kondom, der skulle have beskyttet ham mod luderens livstruende sygdomme. Og det hele brister for ham, da han samme aften opdager en selvmorder, der er sprunget i havnen, og indser at han kun gider at redde ham, fordi det kan gavne
hans endnu ikke udfoldede tv-karriere.
Sabroe skriver svulstigt og hidsigt, der bliver ikke sparet på hverken
kolorit eller dramatik. Den aggressive kobling af potens, medieliderlighed og magt i bogens indledning slår tonen an. Og den klinger råt og maskulint.
Bogen er fuld af urealistiske drømme, ludere på stribe, hjemløse, nærdødsoplevelser, redningsscener i havnevand, rullende kameraer,
potentielle voldtægter, millionvillaer, opblæste mediefolk, gidseldrama, luksusrejser, store biler og ikke mindst stort selvbedrag.

Tømt for mening
Hovedpersonen runder snart 50 og har ved romanens syndefaldsagtige begyndelse fået ondt i eksistensen. Indtil da har han troet på fiktionen om, at han levede et lykkeligt liv som direktør i eget tv-produktionsselskab, med kone og teenagedatter, millionvilla i Klampenborg, ugentlig tennis, månedligt knald med konen og en fed Rover at køre i. Men gassen er gået af ballonen.
Tanken om, at han skal dø, hvis luderen har smittet ham med aids, giver ham et andet syn på livet. Pludselig sander Hoffman, at hans liv er fuld af ting, men tømt for mening. Produktionsselskabet, huset og bilen er egentlig konens, for det er hende der har arvet pengene.
Hoffman drømmer om sit eget talkshow, hvor han viser verden, hvordan man laver godt fjernsyn, men sagen er, at han aldrig rigtig har fået antaget nogen af alle sine tv-ideer.
Konen, Charlotte, og datteren, Julie, sidder den skæbnesvangre aften derhjemme foran tv’et og undrer sig over, hvor Hoffman bliver af. Ellers dalrer de spiseforstyrrede rundt som tændstikformede spøgelser. Konen diskuterer alle sine overflodsproblemer med stjerneskuespilleren Julia Roberts, som hun altid har gående i en tankebane for sig. Datteren oplever verden gennem et videokamera, hun lever et håndholdt familieliv, hvor kameraet og linsen er en slags mellemlægspapir mellem hende og tilværelsen. Det fritager hende fra at deltage i livet, men alligevel har hun magten, for hun vælger, hvad vej kameraet er rettet, hvilke spørgsmål der bliver stillet, og hvordan filmen skal redigeres.
Det er da også hende – den tilsyneladende forsigtige og iagttagende datter – der ender med at have bukserne på, når familiedramaet kulminerer i en dokumentarisk
tv-serie live on air, der forestiller en dansk version af The Osbourne’s.

Imponerende præcision
Gennem Hoffman, konen og datteren portrætterer Sabroe skarpt og indsigtsfuldt tre forskellige former for berømmelseshunger.
Hver især tørster de tre familiemedlemmer efter at blive set og hørt. Og da de er fuldstændig lukkede for hinanden, retter de deres forhåbninger om intim og sand kontakt med andre mennesker mod medierne. Gennem drømmen om selv at blive mediestjerne, gennem samtaler med superstars og gennem et evigt rullende videokamera. Det handler om at få lov til at tale til verden uden afbrydelser og uden at den svarer igen.
Sabroe indrammer med imponerende og kølig præcision de menneskelige behov og det følelsesmæssige armod bag den hovedløse fascination af tv-verdenen, berømtheder, rampelys og mediekultur, som vel kan siges at være en af informationssamfundets helt store følgesygdomme.
Sabroes fine blik for de bagvedliggende følelsesmæssige katastrofer hæver romanen langt op over det blinkende og båttende krimiagtige niveau, romanen lægger ud på.
Til trods for, at Sabroes roman er pumpet med potens, penge og pludselig død, er den i virkeligheden en dybt moralsk indigneret fortælling om en ulyksalig tid, der forveksler berømmelse med livets mening.
Som helhed er Sabroes roman et hidsigt vækkeur til alle dem, der sidder foran tv-skærmene og ønsker sig ind bag den, til alle dem, der har en dybfølt forestilling om, at det er dér – i tv – at det virkelige liv foregår.

*Morten Sabroe: Hoffmans. 272 s., 275 kr. Gyldendal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her