Kend din psykopat

En dansk retspsykiater og en svensk headhunter har skrevet hver deres bog om psykopater. Rådet er fra begge: Hold dig på lang afstand
12. november 2003

Nye bøger
For få år tilbage var begrebet psykopat enten en psykiatrisk diagnose eller et skældsord, som blev slynget i hovedet på manden, chefen eller naboen. Men nu er der kommet bredere fokus på psykopatiens væsen bl.a. i takt med mediernes stigende fokus på hård kriminalitet og erhvervslivets brug af virksomhedspsykologiske konsulenter.
Denne interesse søger den danske retspsykiater Henrik Day Poulsen og den svenske headhunter Lars-Olof Tunbrå at imødekomme med hver deres lille håndbog om psykopater. Nyttige og hæderlige projekter. Men sigtet er helt forskelligt. Hvor Day Poulsen vil give læseren forståelse for fænomenet og »indblik i forbryderens hjerne«, vil Tunbrå rådgive om, hvordan man skal forholde sig, når man møder mennesker med psykopatiske træk i sit arbejdsliv.
I bogen Psykopater definerer Day Poulsen ikke sin målgruppe klart, men henvender sig i indledningen til »de fleste mennesker«. Forsiden viser en sløret voldsscene og anslår derfor allerede betragterens perspektiv. Og med kapitlet om berømte drabsmænd som Jack the Ripper, John Lennons morder og Peter Lundin er Day Poulsen medspiller i den almindelige forfærdede, forundrede og let pirrede og gysende voyeurisme, der er benzinen i formiddagsbladenes og tv’s kriminalmagasiner. Det virker paradoksalt, når Day Poulsen samtidig ønsker, at bogen skal værne os mod psykopatfascinationen ved at skabe en større grad af forståelse for fænomenet psykopati.
Day Poulsens væsentlige budskab er, at psykopati er en personlighedsforstyrrelse og ikke en sindssygdom. En psykopat kan ikke helbredes, men skal gennemskues og skadevirkningerne begrænses.
Dette budskab går igen i Tunbrås bog, Psykopatiska chefer, som er rettet mod erhvervslivet. Tunbrå kommer med en række præcise og skarpe anvisninger på, hvordan man kan forholde sig til psykopaten i forskellige positioner i erhvervslivet. Tunbrå giver en grundig og velfunderet gennemgang af psykopatibegrebet og hans mål er at lære læseren at genkende psykopatisk adfærd.

Gyserklichéer
Begge forfattere bruger eksempler til at virkeliggøre de psykopatiske personlighedstyper for læseren. Day Poulsen bruger 100 sider på syv fiktive, dramatiserede stereotypiske beskrivelser med efterfølgende diskussion. Han skriver f.eks. om den professionelle, direktøren som svindler sine forretningsforbindelser og bestiller et mord for at dække sporene, om helbrederen, overlægen som tyranniserer sine medarbejdere og begår videnskabeligt bedrag for egen vindings skyld og om den rejsende, der er en sadistisk pædofil morder.
Tunbrå fletter autentiske beskrivelser af tre typiske tilfælde sammen med en analyserende gennemgang af psykopatibegrebets elementer. Tunbrås fremstilling giver den systematik og klarhed, som Day Poulsens mangler.
De autentiske beskrivelser giver liv til Tunbrås bog og sætter læseren i tæt forbindelse med følelsen af at være offer i psykopatens hæmningsløse, selviscenesættende spil. Som f.eks. når han beskriver, hvordan underdirektøren, Nader, bliver manipuleret med og til sidst fyret af chefen, Sverker.
Day Poulsens stereotyper hæver sig ikke over de gyserklichéer, som man kan se i medierne. De bidrager ikke til afdramatisering og forsøg på forståelse, som ellers er Day Poulsens erklærede mål. Day Poulsens bog fremstår tvetydig og kommer ikke meget nærmere på en forståelse af, hvad der gemmer sig bag den psykopatiske adfærd.
Tunbrå bidrager heller ikke til nogen større forståelse af psykopatiens væsen, men han toner rent flag og meddeler, at han dels vil sætte fokus på problemerne, dels give grundlæggende viden om hvordan man opdager og afslører psykopater i sit arbejdsliv. Han giver fem nyttige checklister med gode råd til de, der møder en psykopat i arbejdssammenhæng. Det centrale er, at man ikke kan ændre særlig meget på psykopaten. Derfor må man beskytte sig ved at holde sig på lang afstand.
Day Poulsens bog ville have haft gavn af en mere grundig korrekturlæsning, og det havde været på sin plads med enkelte litteraturhenvisninger og ordforklaringer, som de findes i Tunbrås lille bog.
Ingen af forfatterne henviser til den norske psykiatriprofessor Alv A. Dahl og journalist Aud Dalseggs bog Charmør og tyran, som udkom i dansk oversættelse i 1997 hos bogklubben for sygeplejersker. Denne bog blander også autentiske beskrivelser og teoretiske gennemgange, men her skriver forfatterne de afsnit de er mest kompetente til: Psykiateren skriver ikke dramatiserede enkeltfortællinger og journalisten ikke om teoretisk psykiatri. For den interesserede læser er den stadig en mere grundig indføring i psykopati.

*Henrik Day Poulsen: Psykopater. Documentas. 160 sider, 189 kr.
*Lars-Olof Tunbrå: Psykopatiska chefer. Liber Ekonomi. 112 sider, 244 svenske kr.

*Torben Lindskov Hansen er overlæge i psykiatri på Frederiksberg Hospital