Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Nye danske film under akademisk lup

Der er både tungt tankegods og livlig udfordring i en uegal samling film-afhandlinger.
Kultur
20. november 2003

Ny bog
Bogen kommer skarpt og interessevækkende fra start.
Film- og medievidenskabens københavnske professor Torben Grodal – berygtet for ulæselighed – stiger næsten helt ned fra sine teoretiske tinder og forsøger sig forfriskende respektløst som gemen filmkritiker i afsnitttet »De bløde følelser«. Han gennemgår et udvalg af nyere danske film for at påvise deres »kanoniske« og »melodramatiske« karakter og påpeger, at »tilskuerens følelsesmæssige værdisystem ofte styrer oplevelsen af fortællemæssig sandsynlighed, og følelserne er medvirkende til at acceptere melodramatiske forløb som realistisk-dramatiske.«
Mere jævnt udtrykt: Al filmoplevelse og filmvurdering er subjektiv. Men Grodals strenge blik finder på denne måde oplagte sandsynlighedsbrist i Per Flys Arven og Kristian Levrings The King is Alive, mens han i mine (måske følelses-slørede) øjne fejlopfatter Mifunes sidste sang og Bænken – to af de andre ellers meget kritikerroste film, han har en del forbehold over for (han er venligere mod Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Susanne Bier, Lone Scherfig og Jesper W. Nielsen).
Især indvendingerne mod Bænken virker forkrampede, hængt op på en fejltolkning af hovedpersonens alkoholisme som entydigt lig med uoprettelig daglig fortabelse. I Grodals øjne er det derfor groft urimeligt, at Jesper Christensens eks-kok stadig kan tilberede et ordentligt måltid og overhovedet udrette noget ’godt’.
Men er alkoholisme ikke et uhyre med mange ansigter?

Dogme-lærdom
Peter Schepelern fortæller derpå over 36 sider om dogme-bevægelsens forudsætninger, oprindelse og udbredelse ude og hjemme.
Med sit suveræne overblik og skarpe karakteriserings-evne har Schepelern her skrevet teksten om Dogme, det grundlæggende referencepunkt for videre omtale og studier. Et enkelt lille ankepunkt: når Schepelern kommer så vidt omkring og bl. a. introducerer os for Porno Lasse, burde han måske også have identificeret nogle af fotograferne på dogme-filmene. Tre af de første seks dogme-film er f. eks. fotograferet af mesteren Anthony Dodd Mantle.
Pil Gundelach Brandstrup og Eva Novrup Redvall redegør for internationaliseringen af dansk film – indsigtsfuldt og oplysende, men det er tvivlsomt, om man kan sige, at Små ulykker (2002) »klarede sig godt ved billetlugerne.« Den fik 113.000 tilskuere, hvilket gav den en
9.-plads blandt årets danske film, målt efter solgte billetter.
Mehmet Ünit Necef skriver interessant og præcist om »de fremmedes« rolle og finder heldigvis ikke belæg for, at indvandrere dæmoniseres: de kan indgå som en slags Kitsch-indslag eller elementer i æstetiseret vold eller som et irritations-og fascinationsmoment (arrangerede ægteskaber), men ikke som De Onde.

Hvorfor tarlar de sådan?
De øvrige artikler er mere ujævne, ikke mindst sprogligt, og gentagelser florerer: Jeg opgav at tælle de gange, det bliver nævnt, at Babettes gæstebud fik en Oscar. Men værd at fremhæve er Mark Le Fanus indblik i den engelske modtagelse af nyere danske film og især Lars Brinks livlige indføring om sproget i dansk film – altså ikke kun de nyere.
Brink påviser, at udtalen i de ældre danske film ikke er kunstig, men simpelthen dengang gældende »høj-rigsmål«. Men selvfølgelig opfattes det som kunstigt, når figurer fra miljøer og samfundslag, der dengang næppe talte rigsdansk, gør det alligevel på film.
Brinks pionér-artikel rummer en forførende blanding af sjove, rammende eksempler og imponerende faglig indsigt. Men yngre danske instruktører bør melde hus forbi, når han driller dem med ikke at være intellektuelle »af Erik Ballings og Gabriel
Axels kaliber.«
Nej, det er de heldigvis ikke – deres filmkultur er langt mindre bundet af det traditionelt litterære. Til stor gavn for dansk film.

*Anders Toftgaard & Ian Halvdan Hawkesworth (red.): Nationale spejlinger. Tendenser i ny dansk film. 339 s., 248 kr. Museum Tusculanums Forlag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her