Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Store hvidvaskede verden

Episk anlagt fotobog af Paul Graham viser den nordamerikanske kulturs hvide blik på sin omverden
Kultur
25. november 2003

Fotobog
Den engelske fotograf Paul Grahams nye, store bog, American Night, er en både besk, provokerende og poetisk kommentar til et USA, der i stigende grad bliver blindt over for sociale problemer. Denne blindhed gennemløber bogen som et gennemgående tema, som læseren tvinges til at se i øjnene. Blindheden såvel som dens genstand, et usselt gadeproletariat af hjemløse farvede amerikanere, bliver vedvarende fremmanet for læserens hårdt prøvede blik henover bogens i alt 63 fotografier.
Bogen åbner med et citat fra Herman Melvilles Moby Dick og afrundes med et citat fra José Saramagos Blindness. Melvilles’ refleksioner over synssansen handler om det paradoksale, at vores øjne er i stand til at overskue en stor mængde informationer i et kort blik, men at straks vi koncentrerer os om en bestemt genstand, udelukker vi alt andet. Jo mere vi anstrenger os for at se noget bestemt, desto mere bliver vi blinde for andet. Saramagos historie handler om en læge, der på sælsom vis ’smittes’ af sin patients sjældne synsfejl: fornemmelsen af en tyk, mælkeagtig hvidhed, som lægger sig henover tingene.
Begge citater er som al teksten i bogen trykt med hvid skrift på hvidt papir. Kun en svag tone af umbra og en lille nuanceforskel i glansgrad adskiller
typografien fra papiret. Det er en fysisk anstrengelse for øjnene at læse teksterne, hvilket så at sige gør betragtningerne over synssansen til andet og mere end akademiske øvelser – man får bogstaveligt talt at føle, hvad blindhed og synsproblemer handler om. Man mærker sine øjne.

Spøgelsesmotiver
Bladrer man videre efter det indledende Melville-citat, venter der ingen lindring for øjnene. Bogens første billede, Man on sidewalk, Los Angeles, 2000, toner frem af siden som et svagt spøgelsesmotiv. De tydelige, men fjerne konturer af et motiv anes gennem en hvid hinde, der ligger som en tæt tåge henover billedet. Og dog er det muligt at dechiffrere motivet: På den modsatte side af en øde vej sidder en mand på fortovet, mens Los Angeles’ skyline fjernt bagved aftegnes mod himlen. Motivet er næsten tonet helt ud i hvidt, men kigger man grundigt efter anes resterne af farver i genstandene.
Næste billede er også som en svag afglans af et oprindeligt motiv. Man walking in car park, Memphis, 2000. Et næsten helt udvasket billede: en diminutiv sort figur midt på en stor, tom parkeringsplads. Og sådan fortsætter det. Paul Graham har besøgt en række storbyer i USA, hvor han har dokumenteret hjemløse med sit kamera. Ikke nærgående portrætter, men distante billeder af forhutlede eksistenser i uvenlige omgivelser, malplacerede fodgængere i komplekse urbane infrastrukturer, der er entydigt tilrettelagt for bilister.
Man udsættes for et visuelt chok, når man ankommer til bogens syvende billede, for nu er ’blindheden’ pludselig borte, og et almindeligt farvefotografi træder frem med kraftfulde, mættede farver. Large house with Dodge, California, 2002. En kæmpevilla med dobbeltcarport ligger badet i solskin på en øde forstadsvej. Persiennerne er tæt tillukkede, og der er ingen tegn på liv. Uforstyrret amerikansk forstadsdrøm i sorgløs solskin – en drøm, som primært er forbeholdt hvide middelklasseamerikanere.

Hvide drømme
American Night veksler løbende mellem lange passager med afblegede, hvidblinde billeder af vandrende sociale udskud og sporadiske indslag med slående fuldtonede farveoptagelser af pletfrie, mennesketomme forstadsmiljøer. Hvide fordomme, hvide drømme. Det oversete og fortrængte sidestilles brutalt med det eneste, der vil ses: den amerikanske drøm om problemfri vækst og velstand.
Centralt i bogen står dog en lille billedkreds på 10 motiver, der i mere nærgående portrætter skildrer farvede hjemløse i New York i fuldtonede farvebilleder. Den åbner med billedet af en blind mand på et gadehjørne, og lukker med billedet af en blind kvinde foran en butik.
Paul Grahams bog antager i sin monumentalitet og komplekse fortællestruktur American Night episke kvaliteter. Den er en stram tematisk afsøgning af det hvide middelklasse-USA’s blik på sig selv og sine interne omgivelser. Natsiderne af den amerikanske kultur fremvises her i blændende hvidt dagslys – en metaforisk omvending af dag og nat, som der også henvises til i titlens reference til spillefilmstraditionen for at optage natscener med omvendingsfiltre i dagslys.
Som vanligt er Grahams billeder smukke på en særlig nøgtern, usentimental og udramatisk måde, der placerer sig et udefinerligt sted mellem kunst og dokumentarisme. American Night lægger sig i fin forlængelse af Grahams til dato mest konsistente og subtile bogværk, Troubled Land fra 1987, der med Nordirland som sit emne udfordrede konventionelle dokumentarfotografiske standarder. Det er politisk fotografi på en velgørende anderledes måde. Paul Graham konfronterer os ikke blot med oversete sider af USA’s kultur, men også med selve denne kulturs dominerende synsmåde, dens blinde pletter, som vi tvinges til momentant at overtage.

*Paul Graham. American Night. Steidl Mack. 128 s., stort format, ill. i farver. 65 pund

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her