Læsetid: 3 min.

Vejene i og rundt om Reykjavik

Tredje del af en familiesaga i det 20. århundrede
4. november 2003

Ny bog
Med god grund har Einar Már Gudmundsson en taknemmelig læserskare i Danmark for sine Reykjavik-fortællinger, som løfter lokalsamfundet op i regnbuens farver som fodspor på himlen og drømme på jorden – for nu at inddrage titlerne på de to foregående dele af en familiekrønike, der nu måske afsluttes med Navnløse veje.
Det er anden gang han kæder sine bøger sammen til trilogier, som stier i det islandske landskab, tidligere med Ridderne af den runde trappe, Vingeslag i tagrenden og Regndråbernes epilog, som alle har den dynamiske fantasi indlagt i titlerne. Stilen karakteriseres næsten altid som magisk realisme, som bl.a. er en gammel islandsk tradition. Einar Már har arbejdet sin egen variant frem af den særlige, underspillede humor og kortmælte konstatering af drastiske begivenheder. Meget kan siges på få linjer, f.eks. »Kristin, Ivars datter, fik lov at bo hos sin tante Rannveig, efter at hendes mormor døde, hendes far forsvandt og hendes mor blev psykisk syg. Så sad Baldvin, entreprenøren, tilbage i huset med tjenestepigerne.«

Social reportage
Citatet anskueliggør også det stærkt urolige sociale og familiære liv under og efterAnden Verdenskrig, hvor handlingen, eller rettere handlingerne, udspilles blandt den fattige slægt, hvis liv nu i denne del af værket videre udforskes af fortællerjeget, der koncenterer sig om sine fastre og farbrødre med ægtefæller af forskellig holdbarhed. Det tager næsten karakter af en sociologisk undersøgelse, omend uvidenskabelig, sådan som der springes i kronologi og oversigtbarhed. En slægtstavle kunne have været nyttig.
Men farver er der på, også i den grumme, bidende kulde gennem en vinter i barakbyen, hvor den tapre Helga, from og streng, må holde stand, gift med den tøjlesløse, stærkt drikkende Ragnar, som er en af farbrødrene. Han er blevet en stakkel, men kæmpe af ydre format og omgivet af den storpralende skrønefortællers nimbus i sit ræverøde miljø. Hos ham og hans bror, den underfundige pengepuger Ivar, ligger forskellige grader af fantasteri i denne ellers nærmest socialrealistiske roman.
De politiske spændinger er stærke. Ragnar er den hjemvendte Spaniensfrivillige i et aktivt kommunistisk miljø, bl.a. med tilhold i den venstreorienterede kaffebar, hvor taxachaufførerne også mødes. Hjemmebrændt sprit er deres vigtigste vognlast. Blandingen eller brændingen af politisk aktivisme, pinsemission og spiritisme sætter kulør på krigstiden med den engelske besættelse og hjemlige kolde krige bagefter med strejker, trusler, overgreb og skumle økonomiske transaktioner. Hvis regnbuen ellers hvælver sig, må beretningen også siges at sætte adskilligt kulørt lys i undergrunden.

Kranke skæbner
Ivar er således en meget fordækt skikkelse, som dog iscenesætter sig selv som mondæn forfører i udlandet, med adelige bekendtskaber og vintersport på hvide elfenbensski og store pengesummer i pudebetrækket. Han indgår et mislykket ægteskab i den hjemlige overklasse og glemmer fuldkommen en deraf fremkommen datter. Hun dukker så op som halvvoksen, men gør sig udtilbens og bliver erklæret arveløs: denne Kristin i ovenanførte citat. Deraf fremgår det også, at mange af børnene får kranke skæbner. Af nød, fattigdom, skilsmisse sættes de ud hos slægtninge eller andre på gårde uden for byen, mobbes i skolen, unddrages uddannelse og beskæres i evneudfoldelse.
Trods nederlag, nederdrægtigheder og sorger, som de fleste udsættes for, ligner det opsøgende jegs beretning en fint tonet tillidserklæring til det ukuelige liv. Og tonen er Skyum, hans trofaste oversætter, god til at ramme.

*Einar Már Gudmundsson: Navnløse veje. Oversat af Erik Skyum-Nielsen. 189 s., 249 kr. Vindrose. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu