En verdensomsejling under havet

Andrew Stantons animerede haveventyr, ’’Find Nemo’’, er en visuelt og følelsesmæssigt betagende oplevelse
14. november 2003

Hajer på afvænning, »fisk er venner, ikke mad«; surferhavskilpadder, der vist har spist for mange søsvampe og nu flyder rundt på havstrømmen; et akvarium fuld af desillusionerede, men flugtvillige fisk; en blue tang ved navn Dory, der har problemer med korttidshukommelsen og derfor altid er optimistisk og oplever tingene på ny. Det er nogle af figurerne i Find Nemo, Pixars seneste computeranimerede film, der altså foregår under havets overflade i og omkring Australiens Great Barrier Reef.

Filmen handler om en klovnefisk-far, Marlin, der leder efter sin forsvundne søn, Nemo. Nemos mor og søskende blev spist af en rovfisk, da han var helt lille, og siden har hans far pylret omkring sin søn og lært ham, at havet er farligt. Men på nysgerrige Nemos første skoledag er Marlin nødt til at løsne grebet om ham en smule. Og selvfølgelig går det galt på en udflugt til Afgrunden, dér hvor revet ender, og det dybe vand begynder.

Nemo bliver fanget af en dykker og føres bort i en motorbåd, hvorfor Marlin må begive sig ud på en livsfarlig og udmattende tur fra Great Barrier Reef til Sydney, hvor Nemo er havnet i akvariet hos en halvgal tandlæge, som vil forære ham til sin nådesløse niece.

Komiske islæt

Det kommer naturligvis ikke til at gå stille for sig, og med vanlig sans for kulørte karakterer og halsbrækkende eventyr, har Pixar med instruktøren Andrew Stanton ved roret skabt en film, hvor alvor og humor går hånd i hånd, og hvor havets mange forbløffende organismer bringes til live for øjnene af os. Computeranimation er som skabt til at gengive det dybe ocean i al dets farvestrålende mangfoldighed.

Marlin kæmper sig vej mod Nemo med Dory som sin gakkede, men trofaste følgesvend. Meget klassisk er han filmens straight man, mens hun er det komiske islæt og katalysator for mange af Find Nemos sjoveste scener. På grund af sin dårlige hukommelse glemmer hun hele tiden, hvem Marlin er, hvad hans søn hedder, hvor de er på vej hen, og hvilke af havets farer, man bør tage sig i agt for.

Lalleglad og syngende leder hun Marlin ind i dødens gab, der sidder på hajen Bruce. Han er dog på afvænning fra at spise fisk sammen med sine to venner i AF, Anonyme Fiskespisere, men også på randen af et tilbagefald, hvorfor vennerne undskyldende må foretage en intervention, da Bruce i en blodrus prøver at fange og spise Marlin og Dory.

Morsom er også en scene, hvor Marlin og Dory leger gætteleg. Han skal gætte, hvem hun tænker på, og fordi hun ikke kan huske andre, tænker hun hele tiden på ham. Han gætter det naturligvis hele tiden, og hun bliver lige imponeret hver gang. Mette Lisby og Troels Lyby leverer de danske stemmer til Dory og Marlin, og det gør de aldeles fortræffeligt, fulde af liv og følelser og med en sikker timing.

Fin og opbyggelig

Det er Find Nemos store kvalitet, at folkene bag har studeret fiskelivet så nøje, at de overbevisende kan genskabe det ned til mindste detalje, og samtidig placerer de fiskene i situationer, som alle vi mennesker kan nikke genkendende til. Det er i sammenstødet mellem disse to genkendelige og meget forskellige verdener, hver med deres indbyggede logik, at filmen henter megen af sin dynamik. Og kombineret med den velskrevne, rappe dialog og animatorernes energi og opfindsomhed er Find Nemo blevet en fortryllende oplevelse for både børn og voksne.

Havet er fuld af liv og forunderlige oplevelser, og alle de mange havdyr, fisk, hajer, skildpadder, søstjerner, klodsede pelikaner og grådige måger, som vi møder på Marlin og Dorys rejse, har fået personlighed og karaktertræk, som kun gør denne verdensomsejling under havet endnu mere engagerende. Men naturligvis er det den ulykkelige Marlin og fortabte Nemo, der er filmens følelsesmæssige omdrejningspunkt.

Det er svært ikke at blive berørt af den omsorgsfulde fars jagt på sin lille søn, og ikke mindst børn vil her få fortalt en fin og opbyggelig, lille historie om at lære at tro på sig selv. Find Nemo repræsenterer det ypperste inden for både computeranimation og god historiefortælling og er om ikke bedre, så i hvert fald fuldt på højde med tidligere Pixar-film som Toy Story og Monster’s Inc..

’Find Nemo’. Instruktion Andrew Stanton. Manuskript: Andrew Stanton, Bob Peterson og David Reynolds. Amerikansk (Palads og CinemaxX og mere end 70 biografer landet over. I enkelte biografer vil også den originale version af filmen blive vist med danske undertekster)