Den fælles fortælling

Effektfuld og tilfredsstillende afslutning på besættelsesromantrilogi
8. december 2003

Ny bog
Claes Johansen gør det i historiske romaner. Et par glimrende af slagsen om Treårs-krigen i 1848-50 og nu den store trilogi om modstandskampen set fra neden 1940-45: Og ingen ved hvordan det går (2001), De sidste mennesker på jorden (2002) og nu sidste bind: Våben til København.
Forlaget hævder at man sagtens kan læse bindene uafhængigt af hinanden. Sagtens og sagtens, det kan man vel, men med absolut ringere udbytte i forhold til hele værket, hvis handlingstråde er solidt og overbevisende vævet sammen i et naturligt struktureret storforløb. Det er synd at snyde sig for dét.
Claes Johansen fortæller grundlæggende godt. Skaber troværdige miljøer befolket af interessevækkende personer, hvad enten disse nu befinder sig på den ’rigtige’ side blandt den gryende, siden etablerede modstandsbevægelse eller blandt illusionsberøvede frikorpsfolk på den frygtelige østfront.
Hovedpersonerne er familien Holm med sociale og familiære omgivelser, en ganske almindelig dansk familie af den lavere middelklasse, hvis medlemmer på forskellig vis kommer i kontakt med og må tage stilling til voldsbesættelsen af deres land. På vejen under denne farefulde færd, som de deler med mange, men for få, gode danskere, møder de lidt af hvert: rebelske officerer fra hæren, »nullerter« d.v.s. de tilpassede lurepassere fra samme der forsøger at sikre sig alle tilgængelige våben for at være i stand til at knalde kommunisterne ned efter krigen; og så er der rigeligt med plattenslagere, stakler, kujoner, dumdristige folk og sande helte – samt disse kommunister med alle de rigtige meninger, men til gengæld, når det gælder, med vilje og evne til handling.
Endelig rummer familien selv det sorte får, stort set alle kunne tælle med i flokken, og som for visses vedkommende kom rigtigt galt afsted.

Kvinderne er helte
Ingen tvivl om at Claes Johansens interesse for sine hovedpersoner, trods flere tilløb til også at fremhæve mandkønnets selvopofrelse i store bevægende, ofte rystende scener, centreres hos kvinderne. I dette køn, domineret af mændene i tiden som bare fanden, ligger trods tilsidesættelse, når det gælder, den egentlige styrke; her er modet til handling, overmodet nu og da og evnen til at føle intuitivt rigtigt. Det går selvfølgelig galt en gang i mellem, og så går det for alvor galt.
Et stærkt afsnit om stikkerlikvideringer og disses baggrund, understøtter litterært forskningens påvisning i disse år om institutionens retslige skrøbelighed. Hvor mange likvideringer var egentlig fejltagelser? Næppe kun Frihedsrådets Frode Jacobsens præcise og rationerede tal, snarere sad våbnene i visse situationer og i visse grupper løst i hænderne, og folk der end ikke kendte Gestapos adresse, måtte undgælde for en uoverlagt bemærkning eller usympatisk holdning.

På folkets side
Claes Johansens synsvinkel er anlagt på den traditionelle fortællings grundlag, hvor modstandslitteraturen oftest har befundet sig: på folkets side, i indignationens lejr mod samarbejdspolitikken og de overlagte kalkuler af omkostninger og gevinst.
I den forstand kan statsministeren, såfremt han ved hvad fiktion er, roligt læse med; her er ikke indlagt mange overvejelser af mere kontroversiel natur, hvad angår besættelsens underliggende politiske overlevelsesproblematik. Herved forskertser forfatteren muligheden af at komme dybere ned i stoffet, ned til andre lag, som han med dygtig indlevelse ellers finder frem til på den helt forkerte side, nemlig hos Frikorpsets folk. Her er indlevelse, så det batter. Men modstandskampen og forhandlingspolitikkens mere komplicerede dialektik får således ikke megen plads hos Johansen.
Hans styrke ligger da også i selve handlingsudredningen og de meget aktive og i øvrigt vildt spændende scener. Det skal man nemlig ikke glemme: Claes Johansens bøger er elementært underholdende og meget spændende, til tider med stor tragik i udløsningen. Johansen kan således sagtens være med i vognen af store danske nutidsfortællere.

*Claes Johansen: Våben til København. Roman om besættelsestidens Danmark 1940-45. 383 s. 279 kr. Forum