Primitiv Lykketoft- biografi

En eneste nyhed bliver det til – og den savner helt kilder
10. december 2003

Ny bog
Den tidligere BT-journalist Erik Holstein er åbenbart endnu en discipel af troen på, at kun de nye dagsordener – især rets- og udlændingepolitik – betyder noget. Alt andet – og da mest af alt ledighed og økonomien – er håbløst gammeldags.
Derfor holder Holstein åbenlyst så lidt af Socialdemokraternes partiformand i snart et år, Mogens Lykketoft, at han har skrevet en ifølge forlaget »kritisk Lykketoft-biografi«. Det er nu så meget sagt, for der er næppe ret mange oplysninger i bogen, som giver noget som helst nyt indtryk af den mangeårige socialdemokratiske toppolitiker. Næsten hele bogen er skrevet på baggrund af anonyme kilder – og de er endog meget nemme at afkode: Den rørende omtale, som ægteparret Karen Jespersen og Ralf Pittelkow opnår i bogen, er meget udtalt. Det samme gælder en række andre højrefløjssocialdemokrater som især Henrik Sass Larsen og Morten Bødskov, hvis strammerkurs på udlændingesagen matcher eller overgår Karen Jespersens og for den sags skyld Erik Holsteins.
Omvendt står det klart, at både de folk, der er tætte på Svend Auken, og de politikere, som støtter Lykketoft selv, kun høster ringe sympati. Auken selv beskrives som en humanistisk tosse, fordi han ikke omfavner Jespersens udlændingepolitik. Den politiske ordfører, Frank Jensen, betegnes som uden dybde og uden resultater, og gruppeformand, Pia Gjellerup, latterliggøres gentagne gange som den evige lærling.

Skæve analyser
Bogen bidrager til det billede, der ofte males af Lykketoft – dybest set at han kun er i politik for at nyde magten og i øvrigt stort set er ligeglad med det politiske indhold. Der bruges kun ganske få sider i den lange bog på at søge at forklare og gennemgå de hundredevis af politiske oplæg og reformer, som Lykketoft har stået for i et kvart århundrede. Det er et for primitivt billede, som Holstein giver – måske et udslag af hans tid som politisk medarbejder på BT; en avis, der som bekendt kun sjældent interesserer sig for politisk substans. Det gør bogen uinteressant.
Kun et enkelt sted får bogen antydning af spænding – nemlig i kapitlet om efterlønnen i efteråret 1998. Her beskriver Holstein, at Lykketoft længe holdt statsminister Poul Nyrup Rasmussen uvidende om omfanget af de kontroversielle ændringer. Der er dog ingen kilder på denne opsigtsvækkende oplysning – det kan derfor godt ligne efterrationaliseringer fra Nyrup-fløjens folk.
Det er åbenlyst Holsteins mål med bogen at bevise, at Lykketoft kuppede sig til magten for et år siden. Det lykkes imidlertid ikke forfatteren at komme med nogen som helst nye beviser eller rygende pistoler. Bogens problem er netop, at den næsten ikke bidrager med noget nyt – og at den åbenlyst baserer sig alt for meget på Lykketofts værste politiske fjender. Det gør, at de politiske analyser i bogen ofte er endog meget skæve. Frem for at tilføje facetter til den magtfulde politiker kommer den i stedet til at give læseren et indblik i, hvordan Socialdemokraternes højrefløj tænker.

*Erik Holstein: Fyrsten – et portræt af Mogens Lykketoft. 271 s., 299 kr. Aschehoug