Festskrift til en mangesidig mand

Per Øhrgaard er blevet 60 år, og i den anledning er der udgivet et digert festskrift, der behandler hans forskellige talenter og roller som tyskprofessor, oversætter, forfatter, rejsende og intellektuel
10. marts 2004

Festskrift
Bidragene til festskriftet for Per Øhrgaard er danske og tyske, skønlitterære, essayistiske, videnskabelige, alle meget oplysende, veloplagt skrevne, ikke mindst de mange litterære analyser, der trods alt er fremherskende i festskriftet.
Der er en glimrende artikel af Mirjam Gebauer om det karnevalske hos Günter Grass, læst i lyset af Bakhtin, en oplysende artikel om billedet af det kosmopolitiske Tyskland i Heines Tyskland, et vintereventyr og Thomas Manns roman Lotte i Weimar, og en grundig artikel om Lessing og Winckelmann og det 18. århundredes poetik. Hanne Roswall Laursen beskæftiger sig med den tyske romantiks oversættelsesteori, hos August Wilhelm Schlegel, om oversætteren som jæger, opdagelsesrejsende og som eventyrer.
En af de vægtige artikler er Kirsten Hastrups bidrag om Knud Rasmussens tragiske rolle som halvt grønlænder og som dansker, der med en socialdarwinistisk baggrund betragtede eskimoernes undergang som uundgåelig. Men netop i dette perspektiv bliver hans eminente evne til at fortælle og genfortælle deres historier, myter og sagn interessant, som udtryk for gennem ord og sprog at redde det, der allerede var dømt til undergang, som ’de andre’, der ikke kunne måle sig med vores, danskernes civilisatoriske betydning og modernitet.
Festskriftet rummer også et vægtigt, historisk essay om sammenhængen mellem deportationen af jøderne og volgatyskerne under Anden Verdenskrig. Umiddelbart efter den tyske invasion af Sovjetunionen i 1941 blev volgatyskerne, der havde boet i Rusland siden det 18. århundrede, deporteret østpå, en begivenhed, der vakte stor forargelse i verdenspressen, og som i Tyskland gav anledning til jødedeportationerne, fordi volgatyskerne i den nazistiske politik for kolonisering af Rusland var tiltænkt en afgørende rolle, der blev umuliggjort med deportationen, og som var med til at udløse det nazistiske styres hævn mod de europæiske jøder.

Den tyske forbindelse
Det billede, man får af fødselaren, i festskriftet, er naturligvis koncentreret om forholdet mellem Danmark og Tyskland gennem tiderne, men især i det 20. århundrede, med linjer tilbage til romantikken og ikke mindst til Goethe, der nævnes ofte og af mange, men næsten ikke er beskrevet mere udførligt. Det samme gælder i endnu højere grad for Øhrggards ungdomsinteresser, der til gengæld kan aflæses af den lange liste over bøger, artikler og oversættelser. Her bliver det tydeligt, at engang spillede den tyske venstrefløj en stor rolle, Frankfurterskolen, Enzensberger, som der budre have været en artikel om, og det dialektiske forhold til DDR og BRD, hvor Øhrggard i sin litteraturhistorie fra 1970’erne fremhævede, at man som dansker ikke var forpligtet til at vælge side mellem de to Tysklande. Selv oversatte han litteratur fra begge lande, længe før Günter Grass blev hans domæne fra Flynderen og frem til i dag.
Men der er først og fremmest tale om en bog og et festskrift, der giver et billede af en universitetslære i tidernes malstrøm, der både viser ham som grænseoverskridende, traditionsbevarende, tværkulturel og sammensat, liberal og konservativ, udstyret med mange talenter, som de mange bidragydere prøver at perspektivere og anskueliggøre i deres bidrag.
En smuk fødselsdagsgave i en smuk indbinding, hvor klassisk dybblåt og romantisk lyseblåt dominerer, også i de smukke tegninger af Günter Grass, der toner frem, når man åbner bogen, og lige før man lukker den igen til slut.

*Et opmærksomt blik - Litteratur, sprog og historie hen over grænserne – Festskrift til Per Øhrgaard. Redigeret af Hans Peter Lund, Hanne Roswall Laursen og Christoph Bartmann. 346 s., 298 kr. Museum Tusculanums Forlag