Den serbiske danskers comeback

Overdådig kosmopolitisk thriller af Leif Davidsen
2. april 2004

Ny bog
Egentlig var det ikke Leif Davidsens hensigt, at der skulle have været et tredje bind i det, der med dagens udgivelse af Fjenden i spejlet er gået hen og blevet en triologi. De to første bind var Den serbiske dansker (1996) og De gode søstre (2001) – de tre romaner har en række fælles træk, blandt andet den danske PET-agent Per Toftlund som gennemgående hovedperson.
Nye læsere kan dog sagtens begynde her, og ’her’ er i første omgang Californien, hvor Leif Davidsen har anbragt sin gamle skurk af en lejemorder Vuk, ham der var ’den serbiske dansker’ i bogen af samme navn. Vuk har siden sidst skaffet sig en ny identitet, han lever i et ærkeamerikansk forstadsmiljø med kone og et par tvillinger, som han elsker højt. Han har taget navneforandring til John Ericsson og ernærer sig – meget passende for ham – som overlevelsesguide for japanske turister, der har mod på at lege krig i det varme vildnis i Death Valley.
Men så bliver det den 11. september 2001, den dag USA (med Davidsens egen formulering) måtte opleve, at »usårlighedens mødom« blev taget. Og John Ericssons sande identitet bliver afsløret i løbet af den klapjagt på vilkårlige ’fremmede’ personer, der følger i kølvandet på terrorangrebet. Og Vuk bliver et af de mennesker, om hvem justitsminister John Ashcroft i hine septemberdage udtalte, at den amerikanske regering ville give selv de mest skumle personer frit lejde og immunitet, hvis blot de kunne hjælpe USA i kampen mod terror. Altså en af den slags, som sir Winston Churchill cirka 60 år tidligere kaldte »en mærkelig sengekammerat«.
I København bliver Per Toftlund leder af en lille hemmelig arbejdsgruppe, der får til opgave at kortlægge og optrevle mulige islamiske terrorgrupper i Danmark. Og snart står det klart for læseren, at de to gamle modstanderes veje atter må krydses. Men måske er de i virkeligheden ikke mod-, men medspillere i den sælsomme spejlverden, der udgøres af efterretningsvæsenet og dets agenter?
Meget konsekvent og velkalkuleret får Davidsen spændingen i sine to parallelforløb til at stige støt, kapitel for kapitel. Der forekommer enkelte farverige sidespring, men de fører aldrig læseren på afveje – og undervejs kommer man til at besøge så forskellige steder som Hawaii, Ishøj, Venedig og Cuenca (cirka 100 kilometer øst for Madrid), hvor det endelige opgør mellem de to mænd, Vuk og Per, åbenbart skal udspilles. Denne spanske finale har fået en utilsigtet og sørgelig aktualitet efter massakren i Madrid den 11. marts, men Davidsen havde på det tidspunkt naturligvis forlængst færdiggjort sin roman.

Slagkraftig thriller
Det er en slagkraftig kosmopolitisk thriller, Davidsen har skruet sammen, og man tager ikke munden for fuld ved at påstå, at den har indlysende internationale muligheder. Hvad det politiske angår, demonstrerer han igen en formidabel viden og indsigt samt ikke mindst en glimrende evne til at formidle den, så den glider naturligt og ubesværet ind i fortællingens flow. Man bliver klogere på den store verden i begyndelsen af det 21. århundrede – samtidig med at man bliver forrygende underholdt. Og midt i strømmen af barske begivenheder lykkes det endda Davidsen at levere en mildt ironisk og mesterlig skildring af nutidens København, genset af Vuk, der inden sin mission slentrer gennem dens gader og studerer de små og store ændringer, der siden sidst er sket med hovedstaden, afsluttende med noget så ærkedansk som en hyggesludder med pølsemanden på Rådhuspladsen. En stilhed før stormen, kan man roligt fastslå, og en af de sekvenser, hvor forfatteren tydeligst demonstrerer nye sider af sit format.
Davidsens register spænder med andre ord vidt. Han synes at være på hjemmebane alle de steder på kloden, han fører læseren hen. De eneste situationer, hvor han for mig at se ikke virker helt overbevisende, er de erotiske (for selvfølgelig er der også kvinder med i Fjenden i spejlet). Men det er til at leve med, ja det er vel nærmest en tradition også i de allerbedste spændingsromaner – altså at niveauet falder lidt, når hovedpersonerne lægger sig ned – og hvorfor brokke sig over farven på glasuren, når resten af lagkagen er så overdådig?

*Leif Davidsen: Fjenden i spejlet. 392 s., vejl. pris 299 kr., Lindhardt og Ringhof. ISBN: 87-595-2277-1