Noget af en fidus

Stortalentet Federico Andahazi lader en gode idé gå under i et bombardement af kulørt pladder
14. maj 2004

Ny bog
Argentinske Federico Andahazi romandebuterede i 1997 med en munter beretning om Mateo Ronaldo Colombo, der i 1557 – midt i opdagelsernes æra og som en bedrift på niveau med næsten-navnebrorens et halvt århundrede forinden – opdager klitorissen, det lille fremspring på lystens kontinentalsokkel. Det er et ironisk vrid af den slags, der kan komme stor og sjov kunst ud af. For hvad kan den åbenbaring af ukontrolleret lidenskab og ukristeligt begær ikke føre med sig af forvirring for den eksisterende orden og dens kirkelige tilsynsførende?
Hans seneste roman, De flamske maleres hemmelighed, som Hans H. Rasmussen har givet en god fordanskning, udspringer af en næsten lige så enkel og lysende god idé.
Vi er tilbage i renæssancen, i de store mestres værksteder og i en lidt anden, men ikke mindre spændende dimension af fremskridtets historie. Der er sydpå florentineren Francesco Monterga, en perspektivets mester, der kan sine forkortninger og sine forsvindingspunkter, op til to, tre og fire i samme billede. Og der er nordpå, i Brugge, brødrene van Mander, farvens mestre.
Det smager lidt af den samme historie. Mens debutromanen tager sit afsæt i tidens nyvakte interesse for den menneskelige anatomi, gør den seneste opdagelsen af henholdsvis centralperspektivets geometriske love og de tynde, hurtigttørrende lasurer til – man er lige ved at sige ramme. På den måde bliver renæssancens store sceneskift til matematik, kemiske formler og menneskeligt drama. Til noget håndgribeligt altså. Det er godt fundet på, så mangler bare historien.

En fidus
Her udvikler Andahazis roman sig hurtigt til forvekslingskomedie og kulørt drama med fortænkte intriger.
Der krydsklippes mellem værkstedet oppe og nede, to gange kulisse for en bunke kryptisk sludder om mystiske dødsfald og gådefulde skrifter. Der fortælles stemningsfuldt om cinnoberpigmenter og nøddeolier, blystifter og huljern i romanens syv kapitler med lige så anelsesfulde overskrifter – »Neapelgul«, »Ungarskrød«, »Blyhvidt«, »Rå Siena«. Også naturen ånder tungt med.
Snart er tågen dystert rød og solen krøbet i skjul bag skyernes grålige gaze, og en »gigantisk, rund og gullig måne« flimrer i »flodens vande«, mens en iskold regn vasker »glemslens skimmel bort« og løsner »forfaldets skorper«. Og så citeres der fra traktater og lidt på latin, hvorefter først den ene og så resten i hurtig rækkefølge får halsen skåret over og ansigtshuden flået af. Altimens de florentinske og flamske mestre kæmper en skæbnesvanger kamp om »farven i ren tilstand«, en art malerkunstens hellige gral skjult bag knirkende døre og svingende loftsbjælker.
Der jongleres lystigt med penslen og laget er tykt. Problemet er, at i det bombardement af kulører og fed glasur opløser perspektivet sig i en flimren af streger og afbrudte forløb. Hvor skal man kigge hen, og hvad vil han med det, forfatteren?
Er det gåden, det handler om, »farven i ren tilstand«, der introduceres som et Umberto Eco-mysterium med undertoner af dybsindig kunstteori? Ikke rigtig, det er mest til udvendig brug. Er det så det store væddeløb mellem Brugge og Firenze, det gælder, en skildring af forfængelighed og iskolde ambitioner? Heller ikke, det underordnes snart alt sammen intrigens mekanik. De små erotiske optrin, hvor det i stjålne øjeblikke dunker og pulserer, og panden og overlæben dækkes af en fugtig hinde, inden skørterne knitrende falder tilbage i artige folder? Næppe. Og det afsluttende plot, afviklet i hæsblæsende fart i løbet af romanens sidste 20-30 sider og ikke bare så fantastisk, som genren forlanger, men decideret langt ude? Forhåbentlig ikke.
Andahazis roman er muligvis både underholdende og de to timer værd, det tager at læse den. Men den er også noget af en fidus, og det er synd for både den gode idé og forfatterskabet.

*Federico Andahazi: De flamske maleres hemmelighed. Oversat af Hans Rasmussen. 184 s., 248 kr. Gyldendal. ISBN: 87-02-02078-5