Mord på amerikansk

Vernon G. Little er så morsom, at man er lige ved at glemme de grusomheder, den skildrer
6. maj 2004

Vernon G. Little er så morsom, at man er lige ved at glemme de grusomheder,
den skildrer

Roman
I 1932 fungerede den amerikanske forfatter Nathanael West en kort overgang som redaktør for et lille litterært tidsskrift, der dagligt modtog en pæn portion uopfordrede manuskripter. De fleste af disse »handlede i bund og grund om vold,« som West udtrykte det.
Det gik således op for forfatteren, at den slags i allerhøjeste grad optog den amerikanske befolkning – de ville læse om, høre om og se blod og brækkede lemmer på nærmeste hold, i enkelte tilfælde ligefrem selv deltage i uhyrlighederne for at føle sig levende.
For at fange denne apokalyptiske stemning blandt mennesker, der dagligt vil fodres med en stadig stigende portion død og ødelæggelse, fordi intet efterhånden forekommer dem ekstremt nok, valgte han selv at bruge satiren i sine fire små romaner, deriblandt mesterværket Græshoppens dag (1939).
Verden ifølge DBC Pierre (f. 1962 i Australien, opvokset i Mexico og USA) minder på mange måder om Wests. Også han har satset på satiren i sit portræt af et USA, hvis reaktion på en grusom hændelse vist bedst kan betegnes som grotesk. Resultatet er debutromanen Vernon G. Little, der sidste år blev præmieret med blandt andet den britiske Bookerpris og nu udsendes i dansk oversættelse.

Jesus’ skyld
15-årige Vernon har problemer.
Seksten af hans skolekammerater er netop blevet dræbt i en massakre, og fordi han har svært ved at redegøre for sin færden i den matematiktime, hvor mordene fandt sted, mistænker politiet ham. »Alle ved, at det, der skete i tirsdags, var Jesus’ skyld,« fortæller Vernon selv – nej, ikke den Jesus, men derimod Vernons gode ven, der skød sig selv efter sin udåd.
Grunden til at Vernon ikke er meget for at forklare, hvor han var, skyldes, at han grundet en nervøs tarm måtte forrette sin nødtørft omme bag gymnastiksalen. En pinlig sag for en usikker teenager, forståeligt nok. Og endnu værre bliver det, da nationens journalister strømmer til Martirio, Texas, for at blive berømte og stille folks hunger efter voldsomme historier og retfærdighed, det vil sige en levende skyldig, de kan ryste på hovedet ad og få dømt for massakren.
Allerede på første side, understreger Vernom sin undren over det voksenliv, han er ved at træde ind i: »Guderne skal vide, at jeg har gjort, hvad jeg kunne, for at finde hoved og hale på verden, og endda gik rundt med en mistanke om, at mennesket måske var en storslået skabning; men efter det, der er sket, er den mistanke forsvundet fuldstændig. Jeg mener – hvad fanden er det her for et liv?«

Drømmepigen
Til slut ser Vernon ingen anden udvej end at stikke af og sætte kursen mod Mexico, hvor han håber på at blive genforenet med sin drømmepige, den guddommelige Taylor Figuerora.
Romanens undertitel ’En komedie fra det 21. århundrede med Døden i en af hovedrollerne’ lyver ikke. Døden spiller som allerede antydet en stor rolle i Vernons dannelsesrejse.

Kulsort humor
Men fortællingens rasende dramatiske drive skyldes så absolut DBC Pierres komiske, eller rettere kulsort-humoristiske fremstilling af en rask dreng fanget mellem en medieliderlig nation og en naiv hjemby, hvor konerne, ikke mindst hans mor, drømmer om større køleskabe, mens de æder sig fede i selskab med veninderne i slankeklubben – og hvor »det skrappeste, man kunne komme ud for (var) trafikpropperne foran drive-in-restauranterne en lørdag aften.«
Har man tid og lyst til at stoppe op under læsningen af denne hæsblæsende, medrivende og fandens underholdende roman, der sprøjter afsted takket være Vernons levende stemme, kunne man spørge sig selv, om ikke figurerne omkring Vernon er fløjet direkte ind fra Ricky Lake; om ikke forfatteren kunne have holdt lidt igen med spydighederne og satiren i stedet for at gøre sig så pokkers og effektivt morsom på alt og alles bekostning. Bare lidt – så man, og ikke mindst Vernon G. Little, havde haft et håb at klamre sig til midt i al elendigheden.
Ellers har denne læser såmænd slet intet at indvende imod DBC Pierres debutroman.

*DBC Pierre: Vernon G. Little. Oversat af Jan Hansen. Hr. Ferdinand, 345 sider, 198 kroner. Udkommer i dag