Læsetid: 3 min.

Oddes efterpunk

Det er noget på alle måder intellektuelt utilfredsstillende ved Knud Oddes streg, som alligevel sparker røv. Og så lykkes det kunsthistorikeren Trine Ross, at løfte det punkede uden at pille det fra hinanden
17. maj 2004

Det er med anmeldelser som med store følelser: Der er ikke langt mellem polerne. Man kan om en forfatters bedrift hævde, at han med modig konsekvens insisterer på sit emne. Og det ville være ment som en kompliment. Men man kunne naturligvis også mene, at han var direkte monoton. Og dermed ville man foreslå, at han skulle se at komme videre.
Lidt sådan er det med Knud Oddes kunstneriske produktion: Man kunne hævde, at den er banal grænsende til det kedsommelige.
Eller at han går til sagen selv og derfor rammer så meget desto mere præcist. Hvis man lader tankerne løbe af med sig, konkluderer man det første. Men bladrer man friere gennem den just udgivne Knud Oddes Kabinet – den første større præsentation af kunstneren på bogform – og tager værkerne ind som de kommer, virker portrætterne fra kunstnerens mentale omgangkreds som et godt slag i maven.
Det er lykkedes kunsthistorikeren Trine Ross, at skrive et essay, der løber ind og ud mellem værkerne, som er informativt uden at pille den punkede 80’er-energi fra hinanden.

Sprænge rammerne
Odde var som bekendt bassist i punkbandet Sods, der blev stiftet i 1977 og som i 80’erne tog navneforandring til mere bekendte Sort Sol. Trine Ross har da også fundet plads til Michael Strunges digt, Sods, som slutter i versaler:
»I DAG / I FJÆSET PÅ DIG / – DET ER DIN GENERATION / DET ER DIG DER KAN SPRÆNGE RAMMERNE / SÅ TAKE IT OR LEAVE IT«
Knud Odde, kan man læse i bogen, har en vidtforgrenet bekendtskabskreds, hvortil også Søren Ulrik Thomsen hører. Thomsens Glemslens kærlighedsdigt var forlæg for Sods’ Marble Station, men, skriver Ross i det anekdotiske hjørne:
»Allerede i en meget ung alder havde de to konkurreret om at sælge henholdsvis skriverier og syrede tegninger til de andre børn og unge
i ungdomsklubben i Havnelev på Stevns.«

Siggimund og Stroheim
Som billedkunstner blev Odde synlig i begyndelsen af 90’erne efter at have tilbragt 80’erne i udkanten af den gruppe, der blev betegnet (eller betegnede sig selv) som de unge vilde: Claus Carstensen og Peter Bonde med flere. I bogen forsøger Ross at forfølge Oddes inspirationskilder, hvilket fører vidt omkring: Fra de åbenlyse stilistiske træk fra romantikken og den tyske ekspressionisme over de musiske (som Bowie) og litterære (som Rilke) forlæg til yderkanten af popkulturelle fænomener.
Omkring 1990 laver Odde en serie fremragende malerier med den
østrigske stumfilmsinstruktør og B-skuespiller Erik von Stroheim som motiv, der nærmest blev synonym med gennembruddet. Stroheim og de fiktive dreng med de store øre, Siggimund – navnet trækker ikke overraskende på Bowies Ziggy, blev til en slags motivsignatur for Odde. Og det bliver på sin vis også beskrivelsen af et kunstnerisk problem, for som man kan læse i Knud Oddes Kabinet:
»Siggimund er på mange måder et billede på 1980’erne, selvom han optræder i 1990’erne. Melankolien, som i 1980’ernes punk var sort, rå og ikke så lidt romantisk, blev i 1990’erne smukt transformeret til et større udtryk ikke mindst i Sort Sols tekster og musik.«
For hvorfor falder snakken så hurtigt og så entydigt på punken, når Odde er emnet? Den dramatiske streg og den monotone fascination af snart store kunstnere, snart søgelige eksistenser, peger nostalgisk tilbage efter de store, store følelser, og når 80’erne transformeres til 90’erne, sker det altså ikke på lærredet, men i musikken. Det er en overordentlig smuk bog, der bestemt er se- og læseværdig, både værker, essay og de af Odde inspirerede lejlighedsdigte af Peter Laugesen, men som andet end et mindeskrift, må man alligevel foreslå, om ikke Odde skulle se at komme videre.

*Knud Oddes Kabinet, Knude Odde. Tekst af Trine Ross, digte af Peer Laugesen, grafisk tilrettelagt af Michael Jensen. 144 s. rigt illustreret, 350 kr. Lindhanrdt og Ringhof

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu