Glædesløs generation

Karin Alvtegen er uhyggeligt overbevisende i ny thriller
14. oktober 2004

Ny krimi
Det var August Strindberg, der i Ett drömspel fra 1902 konstaterede, at »det er synd for menneskene«. En vending, der ofte rinder en i hu under læsningen af Karin Alvtegens nye roman Bedrag, en intens og insisterende historie om et parforhold, der løber af sporet. For vist er det synd for romanens Eva og Henrik, at de går så galt af hinanden – og at det ikke er ganske uforskyldt, gør det ikke mindre synd.
Kærlighedslivet mellem de to næsten unge svenskere er – nærmest umærkeligt, fornemmer man – gået i stå, fordrejelser og fortielser har taget åbenhjertighedens plads. Og så kommer der en tredje person ind i billedet, hun hedder Linda og er pædagog i den børnehave, hvor parrets søn Axel går. Og der lukkes en fjerde medspiller ind i dramaet, en yngre mand ved navn Jonas – ham kender læseren nu i forvejen, for man har været med ham på den hospitalsstue, hvor hans kæreste i over to år har ligget i koma. De fire skæbner flettes sammen, og det er elementært spændende, hvad der kommer ud af det. For Karin Alvtegen væver fortællingen om disse fire mennesker sammen med suverænt overblik og et raffinement, der ikke er til for sin egen skyld, men en overbevisende integreret del af fortællingen.

Sig selv nærmest
Overraskelserne er doseret med passende mellemrum og er aldrig udtryk for effektjageri, men indtræder som en naturlig, men altså også uforudsigelig del af handlingen. Det er med andre ord ingen overdrivelse, når forlaget lancerer Bedrag som en pyskologisk thriller, for her har vi en bog, hvor siderne i sjælden grad vender sig selv. Og pludselig er man ved vejs ende – og ser sig om efter nogen, man kan lokke til at læse denne bog, for der er noget andet end siderne, der også kalder på at blive vendt.
Måske er tragedien for disse svenskere i begyndelsen af det 21. århundrede – og der kunne selvfølgelig lige så godt være tale om danskere, nordmænd, tyskere, hollændere, amerikanere etc. – at de har for travlt med at arrangere alle mulige detaljer i deres liv, skaffe sig selv små og store fordele, finde det rigtige telefonabonnement, anbringe pensionspengene rigtigt og måske omprioritere lånet på villaen – beslutninger i det uendelige, og alt sammen noget der kun angår deres lille verden, for ’enhver var sig selv nærmest’. En generation, der med forfatterens egne ord synes grebet af en uforklarlig rastløshed og en fuldstændig mangel på evnen til at standse op og glæde sig over de mål, de allerede har nået, præget af en frygt for at noget skal gå dem forbi.
Det er denne glædesløse baggrund, mennesker i markedssamfundets vold, der gør Bedrag til en thriller ud over det sædvanlige.

*Karin Alvtegen: Bedrag, (glimrende) oversat af Nina Bolt, 254 s., 278 kr., Tiderne Skifter. ISBN 87-7973-077-9