Heil på Capitol Hill

I sin forbløffende og provokerende roman ’The Plot Against America’ skildrer Philip Roth på formidabel vis, hvordan det var gået, hvis USA havde fået en nazistisk præsident under Anden Verdenskrig
23. oktober 2004

Ny bog
Betingelserne var til stede, men nazismen fik aldrig lov til at blomstre i 1930’ernes depressionsplagede USA. Takket være blandt andet præsident Roosevelts New Deal-reformer, der anerkendte krisen og tog folkets problemer alvorligt,
nåede den afmagt, der var grobund for fascismen andre steder i verden, ikke for alvor at brede sig i landet. Depressionen medførte derimod i sig selv »en overbevisning blandt befolkningen om, at problemerne ikke kunne løses af enkelte individer« men derimod ved at stå sammen og holde ud, som Richard Pells skriver i Radical Visions and American Dreams, Culture and Thought in the Depression Years (1983).
Der blev med andre ord værnet om demokratiet og sat pris på de nationale myter om sammenhold, frihed og lighed, der ligefrem fik nyt liv i bøger af John Steinbeck og film af Frank Capra. Bevares, den ekstreme højrefløj i skikkelse af antisemitter som bilkongen Henry Ford, flyverhelten Charles Lindbergh og radiopræsten Charles Coughlin flirtede med nazismen, men var der nogen politisk ideologi, der antydningsvis syntes at kunne true kapitalismen, så var det socialismen, som specielt fandt tilhængere blandt Californiens daglejere og filmfolk og storbyernes trængte fabriksarbejdere.
Alt dette blot for at understrege, at det dæleme er lidt af en kamel, der skal sluges, når man giver sig i kast med Philip Roths The Plot Against America, hvori han forestiller sig, hvordan USA ville se ud, hvis nævnte Charles Lindbergh var blevet republikansk præsident i 1940 i stedet for, som tilfældet var, demokraten Franklin Delano Roosevelt.

Politisk parodi
Roth (født 1933) har gennem hele sit forfatterskab udøvet politisk parodi, for det meste i form af små stikpiller til, ja, snart sagt hvad som helst, men også i det bredere format, nemlig med romanen Our Gang (1971, Tricky og vennerne), der i den grad gør sig morsom på bekostning af Nixon-regeringen. Denne gang har Roth nok heller ikke kedet sig, mens han har konstrueret virkelige personers fiktive taler – deriblandt sladderjournalisten Walter Winchells ekvilibristiske formaninger om at bruge hovedet – samt fundet på nye ’historiske’ hændelser, såsom en Iceland Understanding mellem Hitler og USA og senere en Hawaii Understanding mellem Hirohito og USA.
Det er imidlertid svært at bevare smilet, da først præsidenten begynder at indføre en række foranstaltninger »encouring America’s religious and national minorities to become further incorporated into the larger society«, som bogens fortæller Philip Roth udrykker det om de måneder, hvor Lindberg-regeringen arbejder sig frem mod at skabe et arisk USA.
Flere gange under læsningen spørger man sig selv, hvorfor forfatteren ikke har ladet sig nøje med en helt igennem fiktiv figur som præsident. I et essay i New York Times skriver Roth, at han valgte Lindbergh efter at have læst, at visse
republikanere havde forsøgt at overtale den Hitler-dekorerede berømthed til at stille op mod Roosevelt – »men Lindbergh valgte også sig selv som den ledende politiske figur i en roman, hvor jeg ønskede, at de amerikanske jøder skulle føle en ægte antisemitisk trussel. Lindbergh gjorde sig ikke kun politisk bemærket som isolationist, men også med sine racistiske attituder over for jøderne – attituder, der klart og tydeligt kom til udtryk i hans taler, dagbøger og breve. I sit hjerte var han en hvid supremacist...«
Dette strides de færreste om i dag – og vil man selv lede i kilderne og opfriske historiens faktiske gang, så læs romanens Postscript. Hvad der umiddelbart overrasker en smule er, at Philip Roth vil gå til sådanne yderligheder, når Lindbergh nu ikke blev valgt; når USA nu engang gik med i krigen og ikke mindst, når den unge Philip, som forfatteren udtrykker det i The Facts (1988, En søns far), i virkeligheden oplevede Anden Verdenskrig som en abstrakt trussel langt fra sit og familiens idylliske Newark – »et lige så sikkert og fredeligt paradis for mig, som et lille landsbysamfund ville have været for en farmerdreng i Indiana.« Hvad er meningen?

Mere end Bush
Det er selvfølgelig nærliggende at læse romanen som en kommentar til den politiske stemning i en nation ledet af en mand, der, som Roth udtrykker det i førnævnte essay, ikke engang ville være i stand til at bestyre en isenkræmmer-butik. Roths USA er som feberramt af paranoia over for enhver, der ikke er kristen og hvid, og det er svært ikke at se Bush for sig, når romanens Lindbergh flyver rundt i landet iført pilotjakke og smil for at trykke vælgerne i hånden. Og selv om Roth i sit essay benægter at spekulere i den slags, er det svært ikke at mistænke den meget politisk interesserede forfatter for ikke at ville påminde amerikanske vælgere om, hvor vigtigt det kommende valg er. Romanen blev trods alt sendt på gaden den 5. oktober!
Men der synes at være andet på spil. I The Facts skildrer Roth en episode, hvor han blev mødt af jødehadet – i skikkelse af en gruppe fans fra den rivaliserende skoles
football-hold – og selv om det blot var et enkelt isoleret tilfælde, fristes man til at gætte på, at også denne traumatiske oplevelse har påvirket forfatteren til at forestille sig, hvordan det kunne have gået for den jævne jødiske amerikaner, hvis nu...
Bogens hovedperson er nemlig ikke Lindbergh, men derimod Philip Roth, der mindes, hvordan tilværelsen ændrede sig for stedse, da han i alderen fra syv til ni oplevede, at hans familie og trygge barndom blev ødelagt på grund af antisemitisme og ikke mindst frygten for denne.
Alle i familien Roth er klar over, hvilken trussel præsidenten og hans store vælgerskare udgør, men de reagerer vidt forskelligt. Tidligt i romanen er familien således på en sightseeing-tur til Washington, hvor de må erfare, at det hotelværelse, de har reserveret i god tid, pludselig ikke længere er ledigt. Philips far hidser sig op og strøer temperamentsfuldt om sig med
beskyldninger om antisemitisme, mens moren forsøger at dæmpe gemytterne ved at lade som om, hun ikke ser, hvad der i virkeligheden foregår.

En jøde til middag
Endnu værre bliver det, da galskaben kryber henover dørmåtten i skikkelse af Tante Evelyn, der gifter sig med en prominent rabbiner, som i taknemmelighed over den frihed, jøderne har fundet i USA, har valgt at støtte Lindberghs politik og derfor er blevet leder af en af præsidentens organisationer.
Denne organisation har blandt andet til formål at mindske antallet af jøder i storbyerne, og en af dem, de overtaler til at tilbringe sommeren hos en kornfed, kristen og bacon-spisende familie i Kentucky, er såmænd Philips storebror, Sandy. Stemningen fortættes derfor, og næsten alle viser sig fra deres værste side, ikke mindst da Philips fætter vender hjem fra krigen i Europa, som han har deltaget i på Canadas side med det resultatet, at han har mistet et ben – eller da Sandy af Tante Evelyns mand inviteres til Lindberghs middag for Hitlers udenrigsminister, Von Ribbentrop.
Som i sin mesterlige trilogi om USA i det sidste halve århundrede, American Pastoral (1997, Amerikansk pastorale), I Married a Communist (1998) og The Human Stain (2000, En menneskelig plet) kredser Philip Roth atter engang omkring spørgsmålet om, hvordan den store historie påvirker det lille individ. Helt samme højder som i de titler når han ikke denne gang, og nogle vil som nævnt nok have problemer med romanens alternative historieskrivning. Takket være sit atmosfæremættede portræt af en drengs opvækst i 1940’ernes USA og sine beskrivelser af, hvilken skade racisme og paranoia kan gøre, understreger Philip Roth imidlertid med denne forbløffende, provokerende og pokkers veloplagte roman, at han er en af tidens allerstørste og mest spændende litterære stemmer – ja, måske den største, der (endnu) ikke har modtaget Nobelprisen i litteratur!

*Philip Roth: The Plot Against America. Jonathan Cape. 391 s., 264 kr. ISBN 0-224-07453-9