Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

En meget regnfuld sommer

’Regnroman’ er en stor mytisk rejse ind i et regnlandskab, der både er et psykisk skræklandskab, et kvindelandskab og usamtidigt
Kultur
16. oktober 2004

Ny roman
Forestil Dem en blanding af Fellinis Kvindebyen, Polanskis Chok og Truffauts Skyd på pianisten, så har De nogenlunde den sammensatte og meget spændingsfyldte handling i den tyske forfatterinde Karen Duves succesroman Regnroman.
Denne roman er endnu et eksempel på det boom af gode og dårlige bøger, der for tiden udkommer i Tyskland, og denne roman hører til de gode, faktisk er det nok en af de bedste.
Martina er en flot ung kvinde, som falder for en lille, uskøn mandschauvinist, som kan få alle de kvinder han vil – vi er i Hamburg, i Reeperbahnkvarteret. Der får Leon, som er mandens navn, til opgave at skrive en positiv biografi om og for en alfons, der hedder Pfitzner, og formidleren er Leons gode ven Harry, der er med til at sikre hans lykke.
Den består i et forskud på 50.000 D-Mark og en Mercedes. For at skrive romanen køber Leon og Martina et hus på landet i det tidligere DDR. Og her begynder den store mytiske rejse ind i et regnlandskab, der både er et psykisk skræklandskab, et kvindelandskab og usamtidigt.
Denne roman suger læseren ind i en uhyggelig amorf stemning, der samtidig er fuld af en melankolsk skønhed, af regn, sump, tåge, stilhed, og pludselig eksploderer det hele som i en film noir, i et blodbad, et dobbeltmord på de to forbrydere fra Hamburg.

Et sneglehus
Det er længe siden, denne anmelder har læst en roman, hvor stemning og symbolik i den grad sniger sig ind på læseren. I det hus, hvor ægteparret bor, sukker det af vand fra en nærliggende mose, slimede snegle kryber rundt overalt, nabohuset beboes af to overvældende søstre, den ene lesbisk, den anden mindende om en af Fellinis kæmpekvinder. Og i takt med husets og det unge pars opløsning, opløses også læserens distance, og selv om romanen er komponeret utrolig stramt som plot, så rummer den et kaos i sig, som skyder alle fordomme og forudsætninger i sænk.
Det gælder især forventningen om, at det her er en kønsrolleroman, en kvinderoman. Den er skrevet af en kvinde, og alle hovedpersoner er også beskrevet i et kønsrollemønster, som mandschauvinister, som dukker, som sexbomber, som perverse.
Men romanens pointe er, at alle disse roller er klicheer, for ingen af dem kan holde, de opløses i romanens store sommerregn, til fordel for et moderne drama, hvor roller er et fængsel, som alle er nødt til at leve i, men som er en stor illusion.
Og denne illusion består i, at naturen er fuldstændig ligeglad med menneskenes roller og illusioner, den er stum, udeltagende og fremmed, ligesom den tilløbende hund, der kommer til huset, da Leon og Martina er flyttet ind, og som kaldes
Noah.

Illusioner
Det mest forfærdelige i denne roman er dens Verfremdung, det at dens personer aldrig bliver de enestående individer, som de mener, de er, men flygtige skabninger, der den ene dag ser et lig i strandkanten, og næste dag selv er sådan et lig, som andre nysgerrigt prikker i med en kæp, for at se, om huden revner.
Det er sådan romanen begynder og sådan den slutter. Og derimellem udspiller der sig et drama, som læseren i den grad suges ind i, fordi det meste er usagt, samtidig med, at ens ubevidsthed synes at forstå det hele fuldstændig klart.
Så regnromanen er i høj grad også læserens hele verden, som invaderes, og når man tænker over romanen, opdager man, at man tænker over sig selv, og at man tænker romanen videre, længe efter at man er færdig med at læse den.
Denne måde at læse på, hvor læseren tænker med, er en modernistisk holdning, og modernistisk er hele denne roman også, i hele sin åbne form og i sin eksistentialistiske holdning, og under alle omstændigheder er det en gevinst, at den nu findes på dansk.

*Karen Duve: Regnroman. Gyldendal. Oversat af Anneli Høier. 232 s. 275 kr. Er udkommet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her