Et virkeligt mareridt

Oprørende dokumentarroman af Liza Marklund
28. oktober 2004

Ny bog
Nye læsere kan sagtens begynde her. For Liza Marklunds nye dokumentarroman Asyl er nemlig en selvstændig fortsættelse af Forelskede sig til et mareridt fra 2001 – den havde på svensk den mere prægnante titel Gömda (De gemte) og udkommer for øvrigt som hardback i forbindelse med den aktuelle udgivelse af anden del af historien om Maria Eriksson og den barske skæbne, hun bliver udsat for.
Maria er i 20’rne og bor i en mindre svensk by, da hun møder en charmerende mand med intense, mørke øjne. Hun forelsker sig i ham, får datteren Emma med ham – og så begynder mareridtet. Først bebrejdelser, så skældud og slag, og til sidst tæv og voldtægt. Og det er ikke overstået med, at Maria omsider forlader ham og gifter sig med en anden mand, der er sød og rar (men også noget af en vatpik). Den første fortsætter nemlig med at forfølge hende og familien – med trusler, terror og regulære mordforsøg. Og det viser sig, at de svenske myndigheder slet ikke er i stand til at beskytte hende og familien. Det velmenende, men bureaukratiske socialsystem er slet ikke gearet til den form for ondskab – og det samme gælder det svenske retssystem. Manden har altid sit alibi i orden, takket være en flok ’blodbrødre’, der er villige til at sværge på, at han har været et helt andet sted end dér, hvor Maria blev mishandlet. Og det går jo ikke an at være så racistisk at anklage en hel flok mennesker af anden etnisk herkomst for at begå mened.

Et kafka’sk inferno
De cirka 350 sider falder i tre nogenlunde lige store afsnit. Første del hedder ’Flugt’ og beskriver familiens sidste år i Sverige, et kafka’sk inferno af forfølgelse, usikkerhed og psykisk nedtur. Anden del udspiller sig i Sydamerika, hvor Maria og hendes familie forsøger at skabe en ny tilværelse, og hvor hun viser, at der er gods i hende – blandt ved at stille op for andre mennesker, der også er ulykkeligt stillet. Men alvorlige sygdomme og økonomiske vanskeligheder driver familien videre til USA, hvor Maria (hendes mand er forlængst faldet hen i sofaens fjernbetjenings-apati) kæmper hårdt for at få Asyl, som Liza Marklund har valgt at kalde tredje del – og altså hele bogen.
En dokumentarroman er egentlig en sær størrelse, en hybrid af fiktion og virkelighed, der uvægerligt får læseren til at undre sig over, hvad der er digt og hvad der er sandhed. Der er imidlertid ingen tvivl om, at man skal tage bogens undertitel En sand historie grumme alvorligt. Som Maria selv udtrykker det under den afgørende retssag (hun har forberedt sig grundigt): »I 1997 blev der anmeldt nitten tusind og seksogfyrre tilfælde af vold mod kvinder i Sverige. Hver tiende dag bliver en kvinde myrdet, som oftest af en nærtstående mand ... en ægtemand, en samlever eller en tidligere samlever ... men det sker også, at sønner, fædre eller brødre dræber svenske kvinder ... Min historie er utrolig almindelig. Det eneste som er lidt underligt med mig, er at jeg ikke er død. Hvis det var lykkedes ham at kidnappe min datter og tage livet af mig, var historien endt som den plejer, og vi var blevet en notits i lokalavisen: Familieskænderi endt i tragedie.«
Men nu blev der altså en hel roman ud af det, formet af Liza Marklunds kyndige hænder. Sprogligt og kunstnerisk er den – og her er givetvis tale om et meget bevidst valg – lige ud ad landevejen, det er selve sagen og ikke den dybere personskildring eller den kunstneriske værdi, det her drejer sig om. At læse Asyl er lige så oprørende som at få det nyeste nummer af Red Barnet nyt eller Røde Kors-bladet inden for døren. Mondo cane! Verden er vanvittig. Frarådes på det bestemteste læsere, hvis helbred gør det betænkeligt at få pisset bragt i kog.

*Liza Marklund: Asyl, oversat af Jesper Klint Kistorp, 348 s., 269 kr. Forlaget Fremad. ISBN 87-557-2448-5