Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Det evige i det flygtige

Hverdagserfaringer og kristendom i teologen Svend Bjergs nye bog
Kultur
29. november 2004

Ny bog
Svend Bjerg er en af de danske teologer, som ikke blot formår at skrive gode videnskabelige teologiske afhandlinger, men som også behersker andre genrer.
Som nu essayets. I sin seneste bog tager han fat på kristendommen i en særlig belysning, nemlig ud fra skildringer af nogle af vore grundlæggende livserfa-ringer.
Udgangspunktet er således noget af det, vi er fælles om, og sammenhængen, det sættes ind i, er noget af det, vi mere eller mindre har mistet som fælleseje. Det moderne menneske har tabt det religiøse sprog og troen på Gud, og i stedet har det fundet hvile, ikke i Gud, men i sig selv, og dermed vendt Augustins berømte ord på hovedet: »Vort hjerte er uroligt, til det finder hvile i dig«.
Hvilen i Gud er afløst af hvilen i vort eget selv. Resultatet er ifølge Bjerg oplevelsessyge og eksistentiel rastløshed, for vores verden er fuld af, hvad Bjerg kalder »hjemløse følelser«. Op mod denne triste situation sætter han den kristne indfaldsvinkel.

Rap til teologerne
Inden Bjerg giver sig til at skildre kristendommen ind i netop denne sammenhæng, skal han lige have givet præsterne og teologerne et fur. Det gør han ofte i sine bøger, og som regel uden at lade modifikationer distrahere polemikken, og den nye bog er ingen undtagelse. Om denne gruppe udtaler han, at de »plejer en næsten nekrofil omgang med døde ord og begreber« siger Bjerg i et af de udsagn, som fremsættes i en form, hvor det polemiske tager en stor del af opmærksomheden.
De kristne ord er endt som »sarkofager«, og det sker ifølge Bjerg dér, hvor talen er korrekt, men følelsen er et andet sted, »og derfor fænger sproget heller ikke, man lades kold.« Og når kristendommen mister sin sprogkraft, afgår troen ved døden, mener han.
Det er bestemt ikke forkert, at det nogle steder står sådan til, og det er godt, der er nogen, som gider sige det højt, men det er næppe en dækkende beskrivelse for hele situationen.
Bjergs eget bud på turen ud af dødvandet er en beskrivelse af hverdagserfaringen ud fra troens belysning, hvorved vi ser mere i hverdagserfaringen end før. »Genbeskrivelse« kalder han selv metoden, som først skildrer begreber som fødsel, kærlighed, skyld, bøn, arbejde, død, og derefter tager fat på den samme erfaring i troens optik.

Føle med tanken
På denne måde sammenføres det flygtige med det evige. Livserfaring og Gudserfaring hører sammen, mener Bjerg, og skildrer det bogen igennem i essayets særlige form. Det gør han rigtig godt, dels fordi han har et godt sprog, dels fordi han tærer på en enorm stofmængde fra skønlitteraturen, psykologien, filosofien og naturligvis teologien.
Det åbner blikket mod nye horisonter, når Bjerg sætter de erfaringer, vi alle kender til, i sammenhæng med teologien, uden at der er tale om en teologisk lærebog eller en »forklaring«, der kommer ind fra højre og udlægger alt ud fra kristendommens åbenbaring.
Navnlig det sidste kunne have været bogens akilleshæl, men i stedet holder Bjerg essayets særlige form fint, hvor det gælder om at »tænke med følelserne og føle med tanken«, som han citerer den portugisiske forfatter Pessoa for at have sagt.
Det er altid velgørende med teologer, der kan tale om teologien så man mærker, at de ikke blot behersker deres eget fag, men også har en klar bevidsthed om og analyse af den samtid, de taler ind i. Svend Bjerg er en af dem.

*Svend Bjerg: Det evige i det flygtige. Kristendom i kortform. Gyldendal. 200 s. 198 kr. ISBN 87-02-02928-6

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her