Lagkagelitteraturens mesterkonditor

Dan Browns romaner har masser af kalorier, men få vitaminer
9. november 2004

Kodekrimier
Salgstallene er der i hvert fald ikke noget i vejen med. Den 40-årige amerikanske forfatter Dan Brown tæller oplagene på sine spændingsromaner i millioner. Og efter Da Vinci Mysteriet, der udkom sidste år – både i USA og Danmark – har forlaget Hr. Ferdinand (Der har basis i Island) forståeligt nok valgt at udgive Engle og dæmoner, hvis originaludgave udkom allerede i år 2000. Begge romaner er for øvrigt kompetent oversat af Susanne Torpe, hjemmehørende i Reykjavik.

Skamløse klicheer
Der er tale om to selvstændige bøger, der sagtens kan læses uafhængigt af hinanden, men som har ikke så lidt til fælles. Først og fremmest er de hårdtpumpede thrillers, hvor virkningen på læseren først og fremmest afhænger af, om han/hun lader sig lokke til at lege med – om man med andre ord bliver indfanget i deres særlige univers på nogenlunde samme måde, som hvis man leger med i et avanceret computerspil, hvor det drejer sig om at føre helten og heltinden (en ’han’ og en ’hun’ synes at være en fast del af konceptet) frelst gennem en række fristelser og farer.
I Da Vinci Mysteriet bliver direktøren for det navnkundige Louvre fundet myrdet inde på museet, og ved siden af ham er der skrevet en mystisk kodet meddelelse. Igen ganske karakteristisk – i denne type romaner er det mystik og koder snarere end politiske eller psykologiske forhold, der udgør brændstoffet i spændingsmotoren. Og heltenes modstandere er magtfulde, men formummede.
Det er tænkeligt, at de afslører sig eller bliver demaskeret til allersidst, men det kan i bund og grund være ligegyldigt, for det er ikke mennesker, det drejer sig om i denne form for litteratur. Personskildringen er begrænset til et minimum – og i det omfang, den overhovedet er til stede, er den tynget af skamløse klicheer.
Men konsekvent og imponerende er det sågu. I Engle og dæmoner bliver læseren – sammen med Robert (En amerikansk symbolforsker) og Vittoria (Lige så smuk som nørdet) hvirvlet ud på en vild rundtur i Rom. Der skal afholdes pavevalg i Vatikanet, og et mystisk broderskab ved navn ’Illuminati’ har kidnappet de fire kardinaler, der regnes for favoritter til at overtage pavestolen.

Fantastisk jonglør
Det er så meningen, at disse ældre herrer skal myrdes under udfoldelsen af en række særprægede ritualer – én i timen, og det skal ikke blot foregå på klokkeslaget, men på fire forskellige, meget navnkundige steder i Rom. Castel Sant’ Angelo, hvor sidsteakten i Puccinis opera Tosca jo udfolder sig, også med voldsomt dramatiske effekter, er naturligvis med på listen. Man er taknemlig for det tosidede kort over Rom, der meget betænksomt er anbragt umiddelbart efter titelsiden. Det gør det lettere at følge med – rundt i Rom og rundt på gulvet.
Dan Brown er en fantastisk jonglør med ord og begreber. Og med historiske kendsgerninger. Årstal, paver, ideologiske islæt og fysiske facts fyger rundt med samme overbevisende styrke som en alenlang reklameblok på TV2 og giver løjerne et skær af autencitet – »men skønt en del deraf var sandt, var der dog megen løgn iblandt«. Lag på lag, med masser af historisk creme og litterært flødeskum til at holde sammen på smagsoplevelsen. Man skovler i sig til sidste side.
Kodekrimier er åbenbart tidens løsen, og kendere af genren hævder, at der er flere litterære vitaminer i et værk som Belladonna Dokumentet, begået af Ian Caldwell og Dustin Thomason og netop udgivet på dansk. Også her opereres der med mystiske koder og en gåde om noget, der kaldes ’Hypnerotomachia Poliphili’ – det lyder fint og lærd, og rammen om denne roman er da også det ærværdige Princeton University i USA, hvor nogle studerende kæmper for at knække koden, for det drejer sig jo om »ære, international berømmelse og muligvis ufattelige rigdomme«.
Alt er jo relativt, men efter min smag er der gået for meget campus og studenterløjer i Belladonna Dokumentet (Eller The Rule of Four, som den hedder på amerikansk). Vi drøner for meget rundt i hælene på de fire, så jeg foretrækker altså den rene vare, lagkagelitteraturens mesterkonditor, the one and only Dan Brown. Anbefalingen er, forstår man nok, ledsaget af en advarsel.

*Dan Brown: Engle og dæmoner, oversat af Susanne Torpe, 450 s., 299 kr., Hr. Ferdinand. ISBN 87-990157-1-4

*Ian Caldwell og Dustin Thomason: Belladonna Dokumentet, oversat af Alis Friis Caspersen, 362 s., 299,95 kr. Forlaget Cicero/Chr. Erichsen. ISBN 87-7714-721-9