En oprører uden illusioner

Norske Jan Jakob Tønseth har serveret en krydret ret, på en gang både tør og saftig, i roman om den spaniensfrivillige provstesøn
19. november 2004

Ny bog
Jeg er ikke en del af det Hele, skønt jeg inderligt ville ønske jeg var det!
Sådan er formlen for Hilmar Iversens ensomhed, titlen på Jan Jakob Tønseths roman og jegfortællerens problem. Romanen, som er fra 1992, er selv del af en helhed som første bind af en trilogi, der allerede er fuldført. Men her kommer nu optakten i Karsten Sand Iversens udmærkede oversættelse.
Hilmar er provstesøn fra Lofoten, opdraget med bodsprædikener. Aldrig var faderen mere veloplagt, end når han foredrog våndefulde pietistiske salmer, et dække over en rød fortid. Det disponerede sønnen for absolutter, så Hilmar Iversen blev følgelig troende partikommunist og fik en akademisk eksamen. I det radikale Oslomiljø i 1930’erne opflammedes han af Mot dag-bevægelsen med den karismatiske Erling Falk i spidsen og drak en dag kaffe med sin økonomiprofessor, Johan Vogt, formand for Studentersamfundet, der gav den arbejdsløse kandidat et forslag. Han tog snadden ud af munden og pegede på ham med mundstykket: »Hvorfor rejser De ikke til Spanien?«
Romanens første kapitel er den dagbog, han skrev efter godt et års frivillig deltagelse i den spanske borgerkrig, hårdt såret indlagt på La Passionara-hospitalet i Murcia, på vej til hjemsendelse, nu hvor nederlaget må ses i øjnene og Francos tropper nedkæmper regeringens hær. Resten af bogen er hans tanker fra 1953 ved gensynet med kladdehæftet. Desillusionen er ikke mindre nu end dengang. Klokkerne har for længst ringet for ham.

Sølle helt
Stoffet er kendt i al sin gru fra romaner og beretninger, fra historikere og øjenvidner, som da også optræder her hos den selvhøjtidelige, knugede og selvafslørende fortæller, en absurd perfektionist, der holder fast i sin lille kommunisme, skønt meningsløsheden skærer ham i øjnene og værker i den mave, der blev noget nær sønderskudt.
Efter alt at dømme blev han ramt bagfra af sine egne fæller. Forskellen var ens. Det er lidt af et kunststykke, ja, ordentlig kunst fra forfatterens side, at balancere den forfærdende alvor med komikken i Hilmar Iversens forknytte, pertentlige prosa. En sølle helt, der ret hurtigt gør erfaringer med de revolutionæres indbyrdes had og bekrigelse, med Franco-støtternes beskidte motiver, stormagternes betændte medspil.
Selv har han holdt sig til kommissærerne og deres indskoling gennem paroler, der vil lære de frivillige at dræbe med glæde, og er dydigt forarget over de tiltrækkende anarkister og syndikalister, der lægges for had. Men dér sjoskede han rundt i isnende kulde, og brændende varme, i krigens ælte af blod og lort, fra håb til mismod i fremrykninger og tilbagetog gennem de berømte lokaliteter, sidst ved Ebro. Han er i selskab med andre skandinaver, danskere, der hele tiden synger »Brun er skovens hasselnød«’. Men han er en outsider med sin højere uddannelse, som han omhyggeligt skjuler.

Pseudolykkelig
I Brunete får de besøg af Nordahl Grieg, der til opbyggelse citerer digte fra Norge i våre hjerter. Og han forærer den frysende landsmand sin sweater, som går den udmagrede og hutrende soldat til knæene. Han fortsætter pligtskyldigt, men indser, at hans store held og måde at redde livet på er de noget nær dødelige sår. Han slap hjem og havde appelsiner, som han bekæmpede sin lyst til selv at spise, med til familien.
Det er en krydret ret, Tønseth har serveret i den menneskelige elendighed, på en gang saftig og tør. Hilmar Iversen er en lille figur i et stort spil, som stadig ikke er mentalt afsluttet. Han sidder rugende i sin kælder, erkender sin tilbagetrækning, skulle heller ikke nyde noget af modstandskampen efter 9. april 1940, men stak af til Sverige. Vi kommer til at følge ham i de næste bind, hvor han henter reserver frem til en pseudolykkelig lille familietilværelse. Klokkerne kommer til at ringe på ny.

*Jan Jakob Tønseth: Hilmar Iversens ensomhed. Oversat af Karsten Sand Iversen. 256 s. 298 kr. Batzer & Co. Roskilde Bogcafé. ISBN 87-90524-50-0