Sorthed og forvandlingshåb

Norsk roman om tabte familierelationer
4. december 2004

Ny bog
Repliktitlen Ud og stjæle heste er en af koderne i den norske Per Pettersons nye roman som del af det mønster, der efterhånden danner sig i en jeg-fortællers selvransagelse. Det er et tema, der gentager sig i flere af hans romaner, hvoraf tre tidligere er oversat til dansk, senest Det er okay med mig, som har en ung fyr fra Oslo-området som fortæller, og før den I kølvandet, hvor en voksen katastrofebevidsthed søger at genvinde sin identitet.
I alle tre tilfælde drejer det sig som så ofte i nordiske romaner om det problematiske forhold til en faderskikkelse med en gådefuld fortid. Her så sent i livet som hos den 67 år gamle Trond, der har isoleret sig i et primitivt hus med skov og sø inden for synsvidde, genuint norsk landskab med mindelser om den sæter nær grænsen til Sverige, hvor han som 15-årig levede sommeren 1948 sammen med sin beundrede far.
Vore nordiske nabolande har misundelsesværdige naturkulisser til disse mutte sjælegranskere, der håndterer redskaber, hugger tømmer, fisker ørreder, sidder til hest, fyrer op i utætte brændeovne, sner inde om vinteren, fører tavse samtaler med enkelte naboer, tilbereder simple måltider, går tur med en altforstående hund.
Javel, noget af det kan danske dagbogskrivende løgnere også godt finde ud af, men der er større ekko i de tyndt befolkede vidder og afkroge med strømhvirvler og højdedrag. Og Per Petterson udnytter virkelig scenerierne til lyrisk medspil i de indre og ydre opgør. For at holde os hen i en spændingstilstand af medarbejde er beretningen scenisk tvedelt mellem hin efterkrigssommer og et kort tidsrum lige før årtusindskiftet.

Læsning
Denne Trond er en ivrig læser, som altid hos den litterært associerende forfatter, med Dickens samlede værker inden for rækkevidde og optakten til David Copperfield i hovedet: »Om jeg selv bliver helten i min egen livshistorie eller om en anden kommer til at indtage denne plads, må disse sider først vise«.
Og når vi andre slutter læsningen, ved vi noget mere, end da vi begyndte, men ikke alt, og forstår, at han er en af de velkendte antihelte. Han tegner efterhånden et billede af faderen op trods de informationer, han ikke sidder inde med.
Det er i det hele taget et slid at få brudstykkerne af en livshistorie samlet, drypvis som den doseres af en ikke docerende, men velberegnende forfatter bag fortælleren. Det er et sindrigt spil, paradoksalt holdt sammen af hullerne i jeg’ets viden og samlede tavshed. Uvidenheden motiveres desuden af faderens klandestine aktiviteter under besættelsen som kurér over grænsen til Sverige, hjulpet af den smukke nabokone, hvis opmærksomhed flere end han appellerer til, ikke mindst drengen. Den faderlige rival og tilsyneladende heldigere bejler svigter fatalt det fader-søn-kammeratskab, der opstod, mens de huggede tømmer, ved ikke at vende tilbage til familen, men forsvinde uden forklaring, kun med en henvisning til Wärmlandsbanken i Karlstad.
Bogen slutter med erindringen om den tragikomiske rejse, moderen og drengen foretager for at hæve den smule penge, han har overladt dem. De forslår kun til et nyt sæt tøj efter svenske mål til Trond. Et diskret billede af den magre måling mellem far og søn – og et trist billede af et såre beskedent forhold til moderen. Alle familierelationer er klippet over eller bevidst forladt.
Romanen er myldrende fuld af malende enkeltheder og demonstrerer en sanset atmosfære med en detailrigdom, som svarer til manglen på en egentlig sammenhæng i fortællerens liv. En nordisk, dump melankoli. Et tyveri af liv mere end af heste. En slukket vitalitet. En famlen i vintermørket med en lommelygte til orientering. Alligevel vil mange billeder nok blive siddende i læserens erindring om bogens omfang af død, drab og forsvinden i megen sorthed bag håbet om forvandling i naturen.

*Per Petterson: Ud og stjæle heste. Oversat af Annelise Ebbe. 264 s. 298 kr. Batzer og Co. Roskilde Bogcafé. ISBN 87-90524-57-8. Udkommer i dag

Forsiden lige nu