En bog for livet

Gabriel García Márquez er hjerteskærende, optimistisk og morsom i sin genistreg af en bog om moden, blomstrende kærlighed
3. januar 2005

Ny bog
Med enkelte bøger forholder det sig som med visse rejser: man ønsker, at de aldrig skal få en ende. De fungerer som en slags midlertidig stedfortræder for livet og retter op på alle dets mangler. Hvis jeg var en flue på litteraturens væg, ville jeg vælge kahytten på en colombiansk flodbåd i midten af 1920’erne som udsigtspunkt.
En kvinde på 72 år og en mand på 78 træder op på en landgangsbro og indleder et af de største eventyr i moderne litteratur. Manden er Florentino Ariza, præsident for det Caribiske Flodbådsselskab. Kvinden er hans barndomskæreste, enken Fermina Daza. Hun har ørepine. Han er skaldet og halter. Deres rejse op ad floden vækker et flimrende håb til live: fuldbyrdelsen af en kærlighed, som blev afbrudt et halvt århundrede tidligere.
Den hører til en af de bøger, som suger læseren ind i en uforgængelig verden, men alligevel husker man meget klart, hvor man befandt sig, da man læste den. Det første jeg kommer i tanke om, når jeg tænker tilbage på min første læsning af Gabriel García Márquez’ Kærlighed i koleraens tid er et mørkt værelse på Portobello Roads vinterlige smeltedigel. På det tidspunkt opfattede jeg litteratur som en uafsluttet diskussion, der bare varede ved. Jeg mente ikke, at romanforfattere bare skrev, fordi livet nu en gang krævede det, men i lige så høj grad for at kunne måle sig med andre forfattere – det vil sige ud fra en ætsende utilfredshed.
Efterhånden som eftermiddagen skred frem, det blev aften, og morgengryet tonede frem, og det blev aften igen, ankom jeg til Magdalena-flodens anløbsbro i den overbevisning, at selv denne verdens mest trættekære forfattere i et kort øjeblik ville lægge pennen fra sig og bøje sig i støvet for denne genistreg af en bog. Denne tidlige september morgenstund, virkede det som om, alt var blevet sagt.

På højde med Tolstoj
García Márquez fik det sidste ord. Han når helt op på højde med Tolstoj, som forfatteren Tjekhov gav følgende skudsmål:
»Hans forfatterskab indfrier alle de håb og forventninger, som hviler over litteraturen.«
Jeg spekulerer på, hvor mange andre, som har den samme følelse af, at romanen udelukkende er skrevet for ens egen skyld. Drejer det sig om en, to, fem millioner? Men Kærlighed i koleraens tids promiskuøse tiltrækningskraft skyldes det mirakel, som den trøster læseren med, og som ligger inden for alle menneskers rækkevidde. Vi kan få alt, hvad vi ønsker – får vi at vide – hvis bare vi væbner os med tålmodighed, stædighed og tro. Bogen er en åbenbaring for den modne, blomstrende kærlighed og en bekræftelse på den tro, som Florentinos onkel levendegør: At livet »igen og igen tvinger mennesket til at blive genfødt på ny«.
Det er hjerteskærende, optimistisk og fnysende morsomt. Jeg har forsøgt at pådutte den de mennesker, der har et ’problem’ med moderne litteratur, eller som befinder sig midt i en opslidende skilsmisse. Jeg har endog fået en af mine venner, som lå på dødslejet, til at læse den. Hvis hun ikke kunne komme igennem hele bogen, sagde jeg, skulle hun læse det sted, hvor Florentino omfavner sin skæbne og accepterer, at han ikke har et hår på hovedet.
Kærlighed og ære, medlidenhed, stolthed og offervillighed. Romanen lever op til alle Faulkners krav til litteraturen. Den har sine rødder i Den Gamle Verden, uden dog at være en del af den. Det er en 1900-tals-roman tilsat det nye årtusindes følsomhed.
Det kunne umiddelbart lyde som en roman, der benytter sig af konventionelle dikkedarer og gør en dyd ud af stående klichéer om udødelig kærlighed, men under overfladen er den på én gang undergravende og bekræftende. Ja, vores ønsker kan godt gå i opfyldelse, siger Gabriel García Márquez. Men vi er måske nødt til at vente et helt liv, før vi lærer at sætte pris på det. Først da er vi måske værdige til vores ønsker.

*Gabriel García Márquez: Kærlighed i koleraens tid, 408 s., 168 kr. Samlerens forlag.

© Independent og Information

*Oversat af Steen Lindorf Jensen