Det tegner godt for Andersen

Illustrationernes betydning for eventyr
13. januar 2005

H. C. Andersen
Der findes udgaver af H.C. Andersens eventyr, som ikke er illustrerede, men de er få i sammenligning med de orgier af tegnelyst, der er spenderet på samlinger og udvalg af de folkekære historier, der da også fra begyndelsen har appelleret til sanser og fantasi. For mange læsere er deres tone den dag i dag dog nært forbundet med Vilhelm Pedersens Biedermeierbilleder, der oprindelig stammer fra den tyske udgave i 1840’erne og siden troligt har fulgt eventyrene, stimuleret af Andersens egen begejstring for dem.
Det er dog sket med hård konkurrence fra alverdens tegnere. Erik Dal har i to gennemillustrerede bøger fortalt historien om Udenlandske H.C. Andersen-illustrationer (1969) og Danske H.C. Andersen-illustrationer 1835-75 og nævner, at der indtil da fandtes 250 danske illustratorer. Der var således nok at vælge mellem i de to boghistoriske værker, som lægger grundlaget for arbejdet med emnet.
Nu har Thorkild Borup Jensen taget sagen op på en anden led i et stort, prægtigt udstyret værk, H.C. Andersen i billeder. En illustrationshistorie, som bruger et andet udvalg af tegninger og fører dem op til dato. Han har lavet sit eget udvalg af eventyr, inddelt i tre kategorier: De små væseners eventyr, Spøg og skæmt i eventyrene samt Den dybe alvors eventyr. Til dem har han så samlet illustrationer og kommenteret deres valg af motiv og kunstneriske udformning, sat dem i relation til Andersens eget billedsyn. Derudover har han interviewet Ib Spang Olsen og Lilian Brøgger som repræsentanter for to generationer af fremtrædende danske illustratorer. Altsammen uhyre pædagogisk med sammenfatninger og en systematiserende, detaljeret konklusion. Den gamle veloplagte docent fra Danmarks Lærerhøjskole har moret sig og bibringer læseren en masse viden og ideer. Det er en fornøjelse at sidde med den tungtvejende bog og betragte de gode farvereproduktioner i den sikre tilrettelæggelse med registre og det hele.

Intens billedbetragter
Andersen var selv en intens billedbetragter, men altid fikseret på kunstens indhold, uden større interesse for tegnekunstens teknik. Derfor var han mindre begejstret for den langt mere raffinerede Lorenz Frölich, der var engageret til den franske udgave. Man må formode, at han i sin himmel trods sit fremsyn chokeres over den moderne fantasi, f.eks. de bidske og groteske bud på fortolkninger, som især florerer i østlandene, blandt mere muntre og sødladne versioner fra den angelsaksiske verden, enten de blot ledsager eller spiller med, omtolker eller symboliserer, er henvendt til børn eller voksne. De mest illustrerede eventyr er Den grimme Ælling, Nattergalen og Kejserens nye Klæder, hvor der også næsten altid bruges de samme scener. Digteren drømte ikke om selv at levere tegninger eller klip som illustration. Det er først sket i den nye samlede udgave af hans værker, hvor Sprog- og Litteraturselskabet har akkompagneret hans tekster med papirklippene. Pen og saks fra samme hånd.
En illustrator, som ikke har nydt samme bevågenhed – han er dog med hos Erik Dal – er den svenske maler Carl Larsson, der til gengæld yndes for sine Dalar-idyller. Han fik i 1876 som 23-årig jobbet at fuldføre en tidlig afdød kollegas påbegyndte arbejde. Og det foreligger nu i en dansk udgave af Andersens Eventyr. sagn og historier, med forord af Bjarne Nielsen Brovst. En statelig bog. Han erkendte selv senere, at han var uden megen erfaring. Og det kan man sagtens give ham ret i. Tegningerne ligner al mulig efterklang af Doré og kunne lige så godt høre hjemme i Gøngehøvdingen. Han understregede især forbindelsen til dyreverdenen og dermed det dyriske i mennesket. »Jeg håber, at I har andre udgaver på jeres reol«, udtalte Carl Larsson selv i al beskedenhed. Han kunne ikke vide, hvilke uendelige muligheder, der akkumuleres i disse år.

*Thorkild Borup Jensen: H.C. Andersens eventyr i billeder. En illustrationshistorie. 298 s. indb. og gennemillustreret i farver. 349. Kr. Syddansk Universitetsforlag. ISBN 87-7838-931-3

*Hans Christian Andersen: Eventyr. sagn og historier. Illustreret af Carl Larsson. 336 s. indb. 248 kr. Forlaget Hovedland. ISBN 87-7739-754-1