Ægte gammel dansk

Skak- og familieroman af Kirsten Ruth
11. februar 2005

Ny bog
Kirsten Ruth, der stammer fra Hjørring og har en fin karriere som billedkunstner bag sig, har efterhånden også adskillige bøger på sin samvittighed. Den nyeste hedder Slutspillet og er – som titlen antyder – en roman, hvor temaet skak spiller en vis rolle.
Oluf er én ud af en børneflok på 10, har ry for at være en intelligent dreng og desuden kreativ og følsom. Man spår ham en strålende fremtid – måske som opfinder, måske som en strålende skakmester. Men årene går, Oluf bliver voksen og kommer »op i årene«, uden at det rigtigt er blevet til noget. Han ernærer sig som cykelsmed i den lille landsby Gjurup i Vendsyssel. Og han er blevet så meget mere særling end geni, at familien begynder at bekymre sig. Noget er gået galt, og noget må der gøres. Kirsten Ruth lader os opleve denne stille eksistens gennem fire fortællerstemmer, der får mæle i et tidsrum mellem 1951 og 1961: Anne Marie, en niece til Oluf, hans mor, den snart 90-årige Kirstine, en af hans søstre, der hedder Hedvig og er lærerinde – og endelig gårdmandskonen Mitte, der er hans genbo.

Tyk atmosfære
Vi kommer således godt rundt omkring Oluf, men aldrig rigtig ind til mennesket bag skæbnen i denne skitseagtige fortælling, der rent længdemæssigt ikke fylder stort mere end Stefan Zweigs berømte Skaknovelle uden at have blot tilnærmelsesvist den samme skaklige substans, blandt andet oplever man, at de to parter i spillet her benævnes »hvid« og »rød«, og at korrespondanceskak kaldes »distanceskak«. Men vi er selvfølgelig også langt ude på landet. Man kan sikkert komme med flere berettigede indvendinger mod Slutspillet, men bogen har unægtelig en vis charme, blandt andet fordi den i udpræget grad er sin egen, og fordi Kirsten Ruth åbenbart giver dælen i, hvordan man skriver inde i de store byer. Det er gammelt dansk, ikke mindst rent sprogligt. Man støder ikke blot på ord som »fløse«, »tilforn« og »viderværdigt«, men også på »pullerværk« og »prokkenskiværk«. Og kan man ikke oversætte disse ord til moderne begreber, kan man i sammenhængen næsten »lugte« sig til, hvad de betyder. Så tyk er atmosfæren i denne bog. Der er med andre ord dømt ægte gammel dansk, når man dykker ned i ordene mellem Kirsten Ruths afdæmpede vignetter, der meget passende udgøres af skakbrikker. En af dem er væltet. Sådan kan det gå.

Kirsten Ruth: Slutspillet, 119 s., 199 kr., forlaget Klim. ISBN 87-7955-347-8. Udkommer i dag