Bøger før folkeafstemningen

Danskerne skal nok få nok at vide forud for folkeafstemningen om forfatningstraktaten, der hverken er forfatning eller traktat
1. marts 2005

Nye bøger
Statsminister Anders Fogh Rasmussen har nu bekræftet, at det bliver den 27. september, danskerne skal til folkeafstemning af EU’s forfatningstraktat.
I den anledning kan man så konstatere, at danskerne har alle muligheder for at læse og forstå, hvad der er på kant. Mindst tre, helt nye og ganske grundige bøger lægger sig som et fundament for den kommende kampagne om danskernes europæiske vilje og vej. Forfatningstraktaten er hverken en forfatning eller en traktat, men politik, en færdselslov som giver både venstreorienterede, højreorienterede, føderalister og hjemmefødninge en mulighed for at deltage i et me-
get organiseret lovgivningsarbejde for verdens største hjemmemarked plus det løse.
Det er journalisterne Malene Grøndahl og Jens Nielsen, der på Informations Forlag giver mest til at indramme debatten. De har godt fat i temaerne. Pædagogisk, sammenhængende, men de viger fra spidsvinklingen af konflikterne. Og det er jo heller ikke nemt med en traktat, som på nogle områder styrker medlemslandene som lande, på andre områder giver fællesskabet mere beslutningskraft og bredere indflydelse. Alle kan udlægge resultatet som et træk i deres retning, og det gør de så.
Forfatterne kommer rundt om det historiske, demokratiet og den udeblevne europæiske offentlighed, og man fornemmer et perspektiv som retter sig til ufordærvede unge og yngre læsere, Interrail-generationen, der aldrig har hørt om unionstoget som et skræmmebillede. Jo, der er brug for nye måder at skrive og beskrive EU-stoffet på, og det har sin selvstændige værdi, at Malene Grøndahl er debutant på området i samarbejde med Informations mangeårige medarbejder, Jens Nielsen, der har fundet nye græsgange, men fastholder EU-interessen.
Læsere, som ikke er blevet skæve af de seneste 30-35 års danske EU-debat kan risikofrit indhalere.
Alligevel synes jeg, at det er en mangel, at vi ikke – i menukortets format – får at vide, hvilken slags suverænitet, der afgives med denne traktat. Den bearbejdning af materialet kunne godt gennemføres med forfatternes respekt for, at det er læserne, som skal tage stilling, ikke dem.
Men alt i alt er der vitaminer til debatten, der er hjælpsomme faktabokse og illustrationer, som indrammer de historiske afsnit, som læses let.

Jurist med politiske træk
Ingen kan beskylde Peter Nedergaard for at være ny som bidragyder til EU-debatten. Hans omfattende forfatterskab får mere og mere tyngde – og så bliver det endda mere klart, mere let. Hans guide til forfatningstraktaten er den mere systematiske fremstilling i forhold til tidligere traktater, men med glimrende politiske passager om, hvorfor det nu bliver sådan. Han gelejder os gennem det forfatningsgivende konvent med dets nu overståede konflikter, bl.a. den om de kristne værdier som alligevel ikke blev skrevet ind. Han skriver både som forfatningsjurist, men også i en dansk virkelighed med forbehold. Det er et solidt arbejde, som fortjener påskønnelse og anerkendelse. Alligevel kan man også her sige, at den fuldendte redegørelse får vi aldrig. For hvis vi tager en detalje, så er det rigtigt, at svigsbekæmpelsens paragraffer styrkes, og vel er det rigtigt, som Nedergaard skriver, »at anklagerne om misbrug anvendes af dem, der er kritiske over for EU-samarbejdet som sådan....«. Men det er også rigtigt, at vi fik styrket svigsbekæmpelsens paragraffer i tidligere traktater, og at disse nyskabelser også tidligere er indgået som argumentation for et ja – uden at vi i dag får leveret resultaterne af svigsbekæmpelsen som det bedste argument for at det går fremad, nej, argumentet er nye paragraffer, og så bliver man nærmest lagt i seng med nej-siden, hvis man formaster sig til at mene, at for meget svig gennem årene er fejet ind under det europæiske gulvtæppe for husfredens skyld.

Tilbagetrukket Bonde
Jeg mødte Jens-Peter Bonde i en europæisk lufthavn forleden. Agitatoren hev sin læservenlige forfatningstraktat op af tasken, skrev en venlig dedikation, og haps var der tre bøger at skrive om. Men man kan overraskende hurtigt overstå Bondes bog, stille den på hylden i gribeafstand, for den er formidabel som opslagsværk, og den er ikke andet.
Der er ikke andet end traktat-tekster med læsevejledning, ingen agitation eller argumenter for et nej, kun paragraffer, stikord og faktabokse. På den måde tror jeg, at Bondes opslagsværk vil ligge i tasken hos både tilhængere og modstandere, som skal ud i kampen for et ja eller nej, når Fogh trykker på knappen. Nogle af dem vil sikkert være meget tilfredse med, at Bondes navn slet ikke er på omslaget og reelt kun findes som en minimaliseret underskrift på forordet. Hvad er der sket?
Der er på nettet forskellige udgaver af forfatningstraktaten – bl.a. en nøgtern og sober udgave gennemarbejdet af Udenrigsministeriet, men bøgerne er nu bedre.
Der er stof nok til at tage stilling, men desværre er spørgsmålet ved den kommende folkeafstemning så forkert stillet som altid, for det drejer sig jo ikke om, om vi kan lide paragrafferne eller ej.
Jeg husker ikke ophavsmanden, men jeg husker at det var i Information og for mange år siden, at et klogt menneske drejede spørgsmålet i retning af følgende: Er det ønskeligt og muligt at standse den europæiske integration? Hvis det er ønskeligt, men ikke muligt, hvad gør vi så?
Det spørgsmål har ingen bog endnu besvaret, thi så tæt på virkeligheden er livet farligt.

Poul Smidt, journalist, cand.jur. var i godt 11 år DR-korrespondent i Bruxelles.

Malene Grøndahl og Jens Nielsen: EU’s nye forfatningstraktat – Hvad skal vi stemme om? 128 s., 60 kr. (30 kr. i klassesæt), Informations Forlag