Visse forklædninger og rejser

Tre litterære klassikere af kanonisk lyst
29. marts 2005

NYE BØGER
Som et tidens tegn udkommer på én gang tre bøger, som repræsenterer tre vigtige genrer i den litterære tradition, alle forsynet med grundige og oplivende efterskrifter, der trækker dem nær som levende klassikere, hjemmehørende i den store kanon, hvor der ikke er tale om pligt, men om lyst. Det drejer sig om komedien, altså en af de helt grundlæggende genrer, som vi kender den fra antikken og klassicismen, her levendegjort af Molière i Amfitryon (1668), videre om den utopiske roman, der på sin vis også går tilbage til antikken med Platons Dialog om Staten, men lanceredes i romanform af Thomas More med Utopia (1516) og fik sin første danske variant med Holbergs Niels Klims underjordiske Reise (1741). Og endelig om den følsomme rejse, der fik sin første facon hos Laurence Sterne med A Sentimental Journey (1768), men snart blev model for danske digtere fra Jens Baggesen og til i dag, og som ikke mindst H.C. Andersen brillerede i, bl.a. med I Spanien (1863), som det her drejer sig om. Altså tre klassikere fra henholdsvis 1600-, 1700- og 1800-tallet.
John Pedersen, der de senere år bl.a. har oversat Trubadurernes sange og Petrarca, har i Molières frie, men rimede vers fordansket Amfitryon. Han beskriver de mange dramatiske versioner lige fra Plautus til Giraudoux af myten om, hvordan Jupiters erotiske eskapade med hærførerens smukke hustru Alkmene spændte af, da hun i god tro modtog den ildfulde elsker i sengen i Amfitryons skikkelse – en afveksling også for Jupiter/Zeus, der ellers yndede forklædninger som tyr, svane, guldregn etc.
Det er en munter og barok komedie, der bringer både alvor og tragik ind i billedet, da det unge ægtepar og de lavkomiske parallelskikkelser, tjenestefolkene Sosia og Cleanthis, må drage ikke bare deres sanser, men hele identitet i tvivl på grund af det guddommelige narrespil. Den store ære, at halvguden Herkules bliver frugten af det natlige besøg, må Amfitryon tavst skumlende tage til sig, da Juppiter opklarer jalousimysteriet, mens den uskyldigt forførte Alkmene ikke ses på scenen, men til gengæld har klaret sig smukt og inderligt i store dialoger med de to rivaler. Et klogt portræt, man gerne atter så fortolket på scenen.
For den velformede tekst er en invitation til nutiden. ’Hvad tænkte egentlig Alkmene,’ spørger oversætteren, med genbrug af en kendt dansk romantitel om Arendse. Er ægtemanden og elskeren én eller to? En tidlig psykoanalyse.

Science fiction
Med Holberg er vi i de mange fortolkningers verden, på yder- og indersiden, når vi følger den unge bergensiske teolog Niels Klim på hans styrt gennem en klippehule til en rejse gennem talrige fantastiske riger og lande, først på planeten Nazar, hvor han »needstyrtet paa en anden Klode, først efter ti Aars Omtumlinger igjen skulde see mit Fødeland og mine Venner«.
Det er en vidunderlig detaljeret beskrivelse, som ikke giver Jules Verne og science fiction noget efter, allerede i det svævende fald, først i lodret linje, så i cirklende drabantbevægelse, og da han smider en kringle fra sig, som i denne tilstand ikke smager ham, begynder den at beskrive en cirkel omkring ham.
Men den egentlige svimlen i den store beretning om de mange sære stater, han besøger, har dog en mere substantiel politisk og samfundsmæssig forklaring. Mest berømt er besøget i Potu (læst bagfra som utopien), hvor indbyggerne er værdige træer, men særlig interessant blandt de 21 lande er måske Mardak, der kan forstås som et anagram over Danmark, hvor indbyggerne er cypresser med forskelligt formede øjne. Magthavernes er de stiveste.
Thomas Bredsdorff har som oplysningstankens aktuelle fortaler skrevet det fortræffelige efterskrift. Værket, der indebar adskillig politisk ukorrekthed, skrev Holberg af flere grunde på latin, hvad der dels slørede den ikke ufarlige kritik, dels banede vejen for den i Europa, hvor den hurtigt blev oversat til nationalsprogene. Her er nu med god grund brugt Jens Baggesens rappe og mundrette gengivelse fra 1789, lige før han stak af på sin egen store, labyrintiske rejse.
Derved blev bogen mere nutidig, end hvis Holberg selv havde skrevet den på dansk. Bredsdorff gør opmærksom på et andet moderne træk: At Niels Klim ikke er forfatterens talerør, men snarere en lidt dum og fordomsfuld moralist, så læseren skal kigge ham over skulderen – første gang dette fortælletekniske kneb er brugt i dansk litteratur, og det i et storslået indlæg for tolerancens og ligeværdighedens idé.

Turistguide
Et mere ligefremt fortællergemyt møder vi i H.C. Andersens indtryksømme rejsebog fra Spanien, to og en halv måned tilbragt dér på en i alt otte måneder lang Europafærd, ledsaget af den unge Jonas Collin, søn af den kontroversielle ven Edvard. Han fylder irriterende meget i Andersens rejsedagbog, men forsvinder næsten her under den 57-årige – dengang aldrende – digters spilvågne sanser, pirret af skønhedsindtryk, der måtte få også lyrisk form:

I Norden, i Kakkelovns-
Kroggen,
Groe Eventyr deiligt i Bogen,
Men ovre bag Pyrenæernes
Muur,
Der voxe de vildt i den hele
Natur,
Og er du selv ung, ret Flamme
og Fyr,
Saa brænder du op i et
Eventyr!

Og det var så stærk en oplevelse i Malaga, at han straks måtte afsvale sig ved et besøg på den protestantiske kirkegård. Bogen fungerer som en animerende turistguide den dag i dag.
Erik Dal har sørget for noterne, og Henrik Schovsbo har i sit efterskrift ikke mindst sat bogen ind i traditionen af sådanne danske ’sentimentale’ Spaniens-rapporter, lige fra forgængeren Chr. K. F. Molbech og frem til Klaus Rifbjerg.

*Molière: Amfitryon. Ved John Pedersen. 128 s. 135 kr. Museum Tusculanums Forlag. ISBN 67-635-0211-9
*Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske Reise. Ved Thomas Bredsdorff. 320 s. 199 kr. Gyldendal. ISBN 87-02-03357-7
*H.C. Andersen: I Spanien. Ved Erik Dal. Efterskrift af Henrik Schovsbo. 275 s. 180 kr. Det Danske Sprog- og Litteraturselskab/Borgen. ISBN 87-21-02299-2