En forstyrret ung mand

14. april 2005

Ny roman
Chuck Palahniuk har ikke altid haft det lige nemt. Kort efter at hans fars morder for nogle år siden blev dømt til døden, stillede den 44-årige forfatter op til et interview, hvor han blandt andet fortalte den kvindelige journalist, at han var homoseksuel. Et par dage efter kom Palahniuk i tanker om, at han ikke havde bedt journalisten holde denne information for sig selv, hvorefter han hastigt svinede hende til på sin i øvrigt meget populære hjemmeside og i samme åndedrag fortalte, at han levede sammen med en mand. Da interviewet blev publiceret, stod der imidlertid intet om Pahlaniuks seksuelle orientering. Forfatteren trak derefter sine udtalelser på hjemmesiden tilbage og undskyldte siden over for journalisten.
For mange af hans trofaste fans var det imidlertid svært at acceptere, at deres elskede forfatter var bøsse. Med sin dystre og potente Fight Club (1996) markerede Palahniuk sig som en original og dramatisk stemme, der talte direkte til et publikum, der havde så svært ved at finde deres maskuline identitet. Romanen og ikke mindst David Finchers inspirerede filmatisering af denne med Brad Pitt og Ed Norton i hovedrollerne, afspejlede en verden, hvor mandlige idealer var i hastig forandring, og mænd stimlede sammen i cigarklubber og på fodboldarenaer for i hvert fald for en stund at føle sig som mænd af den rette støbning.
Går man Palahniuks forfatterskab efter i sømmene kan det imidlertid ikke overraske så synderligt, at han er homoseksuel, ej heller at han tøvede med at springe ud af skabet. Rygraden i hans i dag seks romaner er unge mænd, der alle sammen er ved at eksplodere af kedsomhed og mangel på selvværd, samtidig med at de har svært ved at orientere sig seksuelt.

Reddet af fremmede
I Kvalt er seksualiteten blevet en besættelse for hovedpersonen Victor Mancini, en falleret medicinstuderende, der fordeler sin tid mellem at passe sin alzheimers-ramte mor, arbejde i en historisk forlystelsespark og gå til selvhjælpsgrupper for sexafhængige, hvor han for en stund kan få afløb for sine lyster sammen med sine mere end villige sidekammerater.
I sin fritid iscenesætter han kvælningsanfald på fine restauranter, hvor han lader sig redde i sidste øjeblik af personer, der siden føler sig så ansvarlige for ham, at de jævnligt hjælper ham økonomisk. Det har Victor ingen dårlig samvittighed over, for, som han siger:
»Man får magt ved at lade, som om man er svag. Og omvendt får man folk til at føle sig meget magtfulde. Man redder folk ved at lade dem redde sig.«

Satire uden nerve
Hovedpersonen afvikler med andre ord sin fortælling i et veloplagt anslag og i en aggressiv og ofte ganske morsom tone. Og det sidste er måske Palahniuks største problem. Som en anden stand-up-komiker skitserer han i satiriske vendinger paradokserne og absurditeten ved den moderne tilværelse uden for alvor at komme i dybden med sine betragtninger. Victors stemme klinger smart og troværdigt; hans søgen efter sandheden om egen fortid byder på interessante optrin, men det hele holdes ude i en så komisk distance, at dramaet aldrig for alvor bliver vedrørende.
Bevares, Kvalt er ikke nogen dårlig bog, den har sine originale indfald, og set i lyset af Fight Clubs fortjente succes, er det ganske forståeligt, at den dukker op på dansk. Kan man ikke få nok af Palahniuks voldsomme univers og spøjse lommefilosofi er det derfor blot at gå i krig med Victors fortælling.
Vil man læse mere nuancerede skildringer af unge mænds problemer med at lokalisere tidens maskuline pejlemærker, skulle man måske hellere kaste sig over svenske Torbjörn Flygts Underdog (2001), der kom på dansk for nogle år siden, eller, hvis det skal være amerikansk, Adam Berlins beskedne forfatterskab, der desværre ikke er blevet oversat til dansk.

*Chuck Palahniuk: Kvalt. Oversat af Allan Hilton Andersen. Klim. 301 sider. 298 kr. ISBN 87-7955-189-0. Er udkommet