Læsetid: 1 min.

Seijin Suzuki

3. juni 2005

Den 82-årige japanske instruktør havde i år en ny film, en bizar musical, med på filmfestivalen i Cannes, men det er især hans stilfulde yakuzafilm fra 60’erne, som har gjort ham berømt. Og man må tage hatten af for Sandrew Metronome, der nu udgiver tre af de bedste af Suzukis film på dvd – Tattooed Life (1965), Tokyo Drifter (1966) og Branded to Kill (1967) – godt nok uden ekstramateriale, men alene muligheden for at se filmene i hjemmebiografen i en anstændig kvalitet, er en sjælden fornøjelse.
Især i de genrebøjende Tokyo Drifter og Branded to Kill – den ene fotograferet i pangfarver, den anden i ekspressiv sort/hvid – kan man mærke inspirationen fra tidens amerikanske og franske gangsterfilm, blandt andet Jean-Pierre Melville, og fra den franske nybølge, der ligesom Suzuki dyrkede et nyt og opfindsomt billedsprog.
Den japanske instruktør er ikke voldsomt interesseret i plots og personer, og hans film er primært visuelle nydelser, hvor japanske gangstere iført jakkesæt og solbriller forfører villige kvinder, slås og skyder hinanden ned som hunde.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu