Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Wakenius stilet til Japan

Kultur
27. juni 2005

Den svenske guitarist, Ulf Wakenius, NHØP's tro væbner igennem 15 års triosamarbejde, er klar med en rart swingende kvartetplade, indspillet i København med Morten Lund (trommer) og Carsten Dahl (klaver) som dansk islæt. Pladen, der er stilet til det japanske marked, har bassisten Yasuhito Mori som rytmisk ankermand og producer. På sin forrige udgivelse, den fint følte og lyrisk neddæmpede kvartetplade Forever You (2003), der havde samme besætning dog med Lars Danielsson på bas, udnyttede Wakenius smukt sin akustiske guitar. På Checkin' In har han igen tag i el-guitaren og sin jazzinspiration fra ikke mindst George Bensons bebop- og bluesprægede stil. Der er rytmisk fremdrift og groovende jamstemning over nyheden, som ikke rykker en tomme ved kernejazzens konventioner, og Wakenius kan i den anledning på ingen måde løbe fra sit spils åbenlyse klicheer, men gruppen bibeholder et kontrolleret udtryk, der er til musikoplevelsens fordel, og som handler om den styrke, der ligger i begrænsningens kunst. Det kan f.eks. høres i en overraskende vellykket, luftigt luntende udgave af den ellers skamredne Weill-melodi, "Mack The Knife". Og igen fungerer Wakenius' små solo-stykker bl.a. Milton Nascimentos "Ponta de area" og Thad Jones' "A Child Is Born" som smukke åndehuller i helheden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her