Læsetid: 1 min.

Indtagende rodebutik

21. november 2005

En plade, der har været ventet med spænding, er Down In Albion, debuten fra britiske Babyshambles. Thi der hedder frontfiguren Pete Doherty, en absolut favorit i den mere puerile ende af britisk musikpresse, grundet hans evne til at rode sig ud i diverse skandaler, der alle synes at udspringe af hans lidet disciplinerede holdning til stoffer.

Grunden til, at han overhovedet er værd at skrive hjem om, skyldes en fortid i det (ikke officielt opløste) The Libertines, hvor han i selskab med sparringpartner/ medsangskriver Carl Brat i lange stræk formåede at få det til at lyde som om rock'n'roll rent faktisk betyder noget og ikke kun er en stilren karrieremulighed. Slasket og utight, jo vist, men også dybfølt, strittende, insisterende og personligt listes arven fra The Kinks, The Clash, The Smiths og Pulp uden det store faldera ind i det ny årtusinde.

At kalde Down In Albion ujævn tangerer underdrivelsen, men trods det ind i mellem lidt kaotiske attak, er helhedsindtrykket ikke desto mindre domineret af cool melodiøsitet, med masser af plads til Dohertys alt andet end uefne tekster og charmerende vakkelvorne vokal, man enten må elske eller hade. Og med den stabile rytmegruppe placeret højt i lydbilledet havner det aldrig helt i grøften, selv om det ofte er faretruende tæt derpå.

16 sange er måske lige i overkanten og en overall skarpere disponering af såvel materiale som arrangementer ville næppe have skadet pladen. Men nu får man altså i stedet den her indtagende og ofte både uhøjtidelige og vittige rodebutik, der er mere poetisk end punket og mere britpoppet end indierocket. Den skal nok blive lydinventar på studenterhybler og andre steder, hvor man holder af rock med hjerne, for her er langt til den dopede og ucharmerende persona, Doherty ynder at paradere for en sykofantdisk rockpresse. En positiv overraskelse.

Babyshambles: Down In Albion (Rough Trade/A:larm Music)