Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Four Brothers

Kultur
2. december 2005

Efter sin stærke debutfilm, Boyz n the Hood har den sorte, amerikanske filminstruktør John Singleton haft endog meget svært ved at finde sig selv. Det er ikke, fordi han ikke har prøvet - hele seks film er det blevet til siden da - men på intet tidspunkt er han kommet i nærheden af den intensitet og overbevisning i person- og miljøskildring, som han gjorde i den første. Af de sorte instruktører, som stadig arbejder i den amerikanske filmindustri, er Singleton måske ikke den værste, men han er heller ikke voldsomt insteressant at følge. Således har hans seneste film, dramaet Four Brothers, ikke meget at byde på: Fire utilpassede rødder, sorte som hvide, der er blevet opfostret af den samme uselviske, ældre dame, kommer alle hjem for at deltage i hendes begravelse. Det er et følelsesmæssigt svært øjeblik for dem, og det bliver ikke bedre, da de finder ud af, at hun ikke blev skudt ved et tilfælde, men faktisk blev henrettet. De fire brødre sætter sig nu for at finde ud af hvorfor og samtidig hævne sig - og på det tidspunkt er al troværdighed for længst forsvundet ud af en historie, der vakler forvirret rundt mellem drama, komik og action. Four Brothers er på én gang så drivende sentimental og voldsom, at det er meget svært at holde af den. Måske har Singleton kun én film i sig.

Four Brothers. Instruktion: John Singleton. Manuskript: David Elliot og Paul Lovett. Amerikansk (Palads i København og BioCity i Århus)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her