Læsetid: 1 min.

Sin City

13. januar 2006

I sig selv er Robert Rodriguez og Frank Millers film, der er baseret på Millers tegneserie, en mageløs teknisk bedrift. Hele Sin City er optaget i et studie mod en grøn skærm, hvorfor alle omgivelser er føjet til sidenhen, og det har givet de to filmskabere mulighed for at manipulere billederne præcis derhen, hvor de har villet have dem. Resultatet er intet mindre end fantastisk, og Millers hårdkogte noir-univers, der er skildret med masser af skygger og i ekspressiv sort/hvid i sin tegneserieudgave, får nyt, inciterende liv på lærredet, hvor også farverne rød og gul bruges med stor effekt. Jeg er ikke lige vild med alle de historier, som Rodriguez og Miller vikler ind i hinanden i Sin City, men især Mickey Rourke gør indtryk som den usædvanligt hårdtslående og lommefilosofiske Marv, der tæsker sig gennem filmens Basin City på jagt efter en bestialsk morder. Den danske dvd-udgave af filmen er ikke voldsomt opsigtsvækkende - den rummer kun en making off-featurette - men den er faktisk udkommet på en dobbelt disc i USA med et sandt overflødighedshorn af ekstramateriale. Blandt andet kan man på under 10 minutter se green screen-versionen af Sin City, dvs. uden effekterne, og det giver et godt indtryk af, hvilken teknisk tour de force, de to instruktører har præsteret. Desuden er der en lang række fraklippede scener, som man kan se i sammenhæng med den pågældende historie, kommentarspor og et par underholdende stunder i selskab med guerillafilmskaberen Robert Rodriguez, der altid har gjort tingene på sin egen billige, men effektive måde. Man kan håbe, at denne udgave på et tidspunkt når til Danmark - ellers kan man købe den via nettet. Og så er Rodriguez og Miller i øvrigt i fuld gang med Sin City 2.

Sin City. Instruktion: Robert Rodriguez og Frank Miller. Manuskript: Frank Miller. Region 2. SF-Film

Region 1-udgaven kan købes via www.amazon.com