X-Men: The Last Stand

26. maj 2006

Lad mig sige med det samme: Jeg er ikke nogen stor fan af Brett Ratner, der har instrueret seneste og tredje afsnit i X-Men-sagaen. Han er en Hollywood-håndværker af den lidt anonyme slags, der kun synes at have én ting for øje, nemlig at blive større og større. Bevares, hans Rush Hour-film med Jackie Chan og Chris Tucker er da ganske underholdende, og Thomas Harris-filmatiseringen Red Dragon en udmærket thriller.

Men hans film mangler hjerte og sjæl, hvilket netop også er X-Men 3's problem. Hvor instruktøren af de to første film, Bryan Singer, udviste en vigtig og fundamental forståelse for og kærlighed til det tegneserieunivers, som filmene er baseret på, synes Ratner ikke videre interesseret i sin historie eller sine karakterer. Og det kan ses på lærredet.

X-Men: The Last Stand er faktisk en kedelig film, selv om Ratner har haft alle muligheder for at gøre den spændende og dramatisk. Ikke mindst fordi han er nået til det sted i mytologien, hvor Jean Grey dør og genopstår som Phoenix, den mægtigste - og mest ustabile - af alle mutanter (spillet af Famke Janssen).

Omdrejningspunktet i filmen er, lidt ligesom i de to første, den evige konflikt mellem mutanterne med de forskellige superkræfter og almindelige mennesker, der er bange for mutanterne. Nu har menneskene opfundet en kur mod det, de kalder en sygdom, og det gør forståeligt nok universets superskurk, Magneto (Ian McKellen), sur. Han samler en hær af andre sure mutanter og bereder sig på krig mod menneskene, der vil tvangsvaccinere alle mutanter. Imens gør professor Xaviers (Patrick Stewart) X-Men, Wolverine (Hugh Jackman), Storm (Halle Berry) etc., hvad de kan for at skabe fred mellem de stridende parter.

Som sagt, det er et spændende sted at hoppe ind i mytologien igen, men personer og situationer vrides så hurtigt gennem maskinen, at man ikke gives mange muligheder for at investere sine følelser i dem. Jean Grey alias Phoenix er filmens egentlige stjerne - eller burde være det. Hverken Ratner eller manuskriptforfatterne ved tilsyneladende, hvad de skal bruge hende og hendes tragiske skæbne til, og det, der er et stort tegneserieøjeblik, reduceres til en omgang special effects.

X-Men: The Last Stand. Instruktion: Brett Ratner. Manuskript: Simon Kinberg og Zak Penn) Amerikansk (Premiere i x-antal biografer over hele landet)