Sweet & Aggressive
Vogel Steinmetz Quartet
Det er ikke mærkeligt, at musikken på denne plade, under ledelse af Hugh Steinmetz (trompet) og Karsten Vogel (altsax, bas-klarinet) lyder som sprunget ud af det frie udsyn, der prægede 1960'ernes eksperimenterende jazz. De to var selv dengang blandt pionererne i dansk avantgardejazz. Steinmetz og Vogel rammer sammen med Kasper Tagel (bas) og Lars Juul (trommer) en legende position mellem syngende, rytmisk drevne temaer og fabulerende improvisationer, der efter min smag gerne måtte have dristet sig længere ud i det fri.
Musikken står åbenlyst i gæld til den tidlige Ornette Coleman bl.a. med stykker som "Nine and a half" og "Intoxicated Lady", mens andre temaer rytmisk er influeret af bl.a. rock. Alt sammen med et forfriskende, høreværdigt udtryk.
Pocket Music
Niels Ryde Quartet feat. Lew Soloff
Ikke en plade med de store vidtløftige armbevægelser. El-bassisten Niels Rydes nye Pocket Music er til gengæld en rar lille sag til at lune i lommen. Ryde har sans for en lyrisk og melodisk åre, der giver hans udgivelser et varmt udtryk, også selvom han her kun står for fire af pladens 10 numre.
Han har endvidere sans for at samle gode folk omkring sig - denne gang to stærkt sammenspillede kort i Jakob Anderskov (klaver) og Anders Mogensen (trommer) foruden Niels Vincentz (sax) og - som international æresgæst - den amerikanske trompetist, Lew Soloff. Og at den korpulente og vitale Soloff også bibringer noget kant og humor, gør absolut ikke noget, selvom han her holder sig mere i skindet, end man ofte har hørt ham f. eks. som kraftfuld bigband-solist.
Intensiteten har det med at komme og gå undervejs. Når den er der, er man til gengæld vidne til kvalificeret moderne jazz.
Tribal Dance
Hans Ulrik
Et udspil mere friskt og fokuseret end hørt længe fra saxofonisten Hans Ulrik.
Pladen indledes med den smukt formede og i tredelt taktart dansende "Springfield", der er et studie i det tætte, fjedrende akkompagnement som udfoldes af Mikkel Hess (trommer), Anders Christensen (bas) og Jacob Christoffersen (klaver). Sidstnævntes elegante anslag og rytmiske distinkte spil er en fornøjelse og et væsentligt aktiv pladen igennem.
Udgivelsen har en selvstændig karakter, der ikke blot skyldes den velfungerende musikalske kemi musikerne imellem, men også Ulrik selv. Hans enkle kompositioner er fængende og velegnede for gruppens interaktion.
Således er der mere nerve her end på den middelmådige Blue & Purple (2004). De musikalske omgivelser synes også at have inspireret Ulriks melodisk bårne og smukt nuancerede saxofonspil.
Saudades
Trie Beyond - DeJohnette/Goldings/Scofield
Trio Beyond kalder de sig, John Scofield (guitar), Jack DeJohnette (trommer) og Larry Goldings (orgel). Den benhårde trio, der besøgte København ved sommerens jazzfestival, er instrumentalt og idémæssigt formet som en hyldest til den indflydelsesrige, nu afdøde trommeslager, Tony Williams, hvis orgeltrio, Lifetime, var banebrydende for den progressive rockjazz i starten af 1970'erne.
Trioen er fanget live i London i november 2004. Det er blevet til en dobbelt-cd med dristig live-musik, spillet direkte ud i øjeblikket uden restriktioner.
Der er heftige og medrivende passager og en afdæmpet magisk "I Fall In Love Too Easily", men hele syv af udgivelsens 11 numre spiller i gennemsnitligt 15 minutter. Det er for langt, når de herrer ikke altid formår at fylde nok substans i musikken. Frihjul bliver derfor til tomgang f.eks. i det lange, rytmisk besværgende titelnummer, hvor Scofield leger lystigt med live electronics.
Men ingen tvivl om, at trioen vil høste respekt for dette projekt.