Læsetid: 3 min.

KORTERE SAGT - KLASSISK

4. september 2006

Hugo Wolf Lieder
Ian Bostridge og Antonio Pappano

Fischer-Diskau er omsider langt væk, og en englænder står for den mest overbevisende videreførelse af tysk liedrepertoire. Ofte kan man blive chokeret over, hvor dum en sanger kan være at høre på, når han eller hun udtaler sig om sit repertoire i forhold til, hvor forførende de kan lyde på plade. Men Ian Bostridge, tror jeg faktisk, er begavet. I hans fortolkninger får man altid et kvalificeret bud på musikken i stedet for en tilfældig følelsesjagt. Det gælder også denne indspilning af Hugo Wolf-sange. Dirigenten og pianisten Antonio Pappano akkompagnerer og kører med musikken i klaveret, men forstår alligevel på fantastisk vis at følge sin sanger tæt. Julius Drake, hans vanlige pianist, er måske en traditionelt mere passende partner til Bostridge, men Pappano tilfører noget forfriskende romantisk, og cd’en er et barn mellem to ret forskellige musikere og som sådan rørende og interessant. Man skal have fjernkontrollen i nærheden. Ikke alt Wolf er lige spændende. Nummer 5 og 18 er en helvedes larm, mens nummer 15 kan sættes på repeat, hvis man skal have ro i sjælen.

Mozart Arias
Magdalena Kozena

Nogle gange gør sopraner som Anders Matthesen og spiller alle roller selv. Magdalena Kozena har sammen med dirigenten Simon Rattle og Orchestra of the Age of Enlightenment indspillet en cd med diverse Mozart-arier.
Mozart kendte sine sangere og tilstræbte at skrive sine arier til dem, så de passede som skræddersyet tøj, der kan være svært at passe på målet for andre. Men hestekvinden hopper i hele garderoben, og gør det godt. Hendes tilgang til Mozart er så ligetil og ærlig, og hendes stemmes kvalitet gør det muligt for hende at forløse idealet om simpelhed.
Der hersker en stor fortrolighed mellem sanger, dirigent og orkester, og originalinstrumenterne klæder både Mozart i denne sammenhæng og Kozenas stemme. I denne overensstemmelse opleves Mozarts harmonier mere påtrængende og stimulerende end oftest. Man kan selvfølgelig ikke holde ud at høre alle arier ud i ét, men kan tage et bolche ad gangen og finde stor nydelse.

Mozart Symfoni nr. 40 og 41
Marc Minkowski og Les Musiciens du Louvre

Når jeg hører noget, der er rigtig godt, føler jeg, jeg skal kaste op. Som da jeg hørte denne udgave af Mozarts Symfoni nr. 40. Den rammer som en sandhed, der åbenbares, og det er ikke engle-Mozart, men den uparfumerede, rastløse og meget maskuline Mozart.
Førstesatsen lyder af Don Giovannis farlige blod, og musikken drøner ubønhørligt og næsten kynisk afsted.
Marc Minkowskis sikre greb om musikken driver værket, og hans musikere er veltrimmede barokfolk, der kan følge med til det hele. Andensatsens poesi skal man til gengæld gøre sig lidt umage med at åbne ørerne for, fordi det er i de langsomme satser, hvor blæserne spiller en større rolle, at man lige skal vænne sig til at høre Mozart på originalinstrumenter. Det lyder mere af Venedig end Wien, kan man sige, men smukt når man indstiller sig på det.
Minkowski dirigerer altid med et pirrende fysisk nærvær, der her bringer Mozarts kendte symfonier ned på jorden og ind under huden.

Bach and Beyond
Gabriela Montero

Yndlings-cd'en for tiden er helt sikkert Gabriela Monteros Bach and Beyond. Den fancy titel betyder ikke Bach for dummies, men Bach i sin bedste ånd, improvisationen.

Montero er noget så sjældent som en klassisk improvisator, der formidler den klassiske musik, ikke ved at oversætte den til jazz eller overhælde den med poppede arrangementer, men ved med hele sjælen plantet solidt i den klassiske tradition at komponere videre, her på temaer af Johan Sebastian Bach, selv den største improviser.

Montero gør i cd-coveret opmærksom på, hvad det handler om for hende: Classical music has to be humanised... in the end it's about stories. Ja. Gå og lyt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu