KORTERE SAGT - KLASSISK

18. december 2006

Klinisk vildskab

Man siger den moderne musik begyndte med Stravinskijs Le Sacre du Printemps første gang opført i 1913. Nogle gange kunne man bare ønske sig at blive slået tilbage til start. Esa-Pekka Salonen indviede den nye koncertsal Walt Disney Concert Hall i 2003 ved med sine Los Angeles Filharmonikere at opføre værket til åbningskoncerten. Tre år efter har man lavet denne live-optagelse med Deutsche Grammophon.
Los Angeles Filharmonikerne spiller hver og én virtuost, og lyden er bedre, end man kan ønske sig. Det er vildt og klinisk på én gang.
Det samme kan man sige om værket i sig selv. Det er dyriske kræfter underlagt musiske metre, og hver gang man hører det, efterlades man med ståhår i pelsen, et sted mellem dyr og menneske. Det er det, vi vil have, den orgastiske fest med lydteknologisk perfektion. Og der er noget for alle sindets skyggesider på samme cd. I Mussorgskijs Night on Bald Mountain er der forførende hekse og Satankult og i Bela Bartoks Den forunderlige Mandarin er det ikke en ung pige, der ofres, men derimod en prostitueret, der lokker ofre til og tager sig kærligt af dem. Æret være Disney.

* Stravinskij Le Sacre du Printemps, Mussorgsky: Night on Bald Mountain, Bartok: The Miraculous Mandarin, Los Angeles Philharmonic & Esa-Pekka Salonen, Deutsche Grammophon

Stjernestund

Kommende operaelskere kan begynde her. Hvis man har paraderne oppe over for stjernedyrkelse, svulstige følelser, pladderromantik, kønsroller så det svimler, pop, bal i den borgerlige, kæmpeproduktioner, sentimentale machoer, syngende Barbie og forudsigelighed ud over alle grænser, må man lige tage en slapper og tillade sig en stund, hvor man alligevel falder for det. Det her er sådan en dvd, hvor man går i stå i vasketøjet og glemmer at hente sit barn i vuggestuen og lander foran skærmen med så store følelser i brystet, at kun en verdenstenor kan synge dem ud. Det er det, den kan denne her musik. Piske en stemning op for så selv at forløse den. Med det ene ben lidt foran det andet, vægten forlæns og en knyttet hånd, fanger Plácido Domigo kraften, betvinger øjeblikket og lader sig og publikum gennemryste af følelsen. Rolando Villazón er bare den syngende Mr. Bean, konstant glad som en hund, der skal ud at luftes, og hverken han eller hans organ er til at stå for. Den eneste jeg kan være lidt bekymret for er Netrebko’en. Hun har alt, men et lille glimt af usikkerhed i øjnene, får mig til at tænke på en barnestjerne. Bare det ikke ramler.

* The Berlin Koncert, Plácido Domingo, Anna Netrebko, Rolando Villazón, Orchester der deutschen Oper Berlin og Marco Armiliato, Deutsche Grammophon

Julegodter

Hvis man ikke har en indspilning af Bachs Juleoratorium i forvejen, kan man sådan set lige så godt anskaffe sig denne: En gammel indspilning fra 1979, der nu er kommet på cd. Den er højst moderne, idet Collegium St. Emmeram spiller på original-instrumenter. Det er smukt, meget smukt, og trods sin originalpraksis meget romantisk stadig væk. Åbningskoret "Jauchzet, frohlocket, auf, preizet die Tage", lyder næsten som Beethovens 9. symfoni. Andre gange lyder koret måske lidt tyndt, men sådan er det jo med drengekor, og man må bare minde sig selv om, at det er sådan, det skal lyde. Ligesom med drengesolisterne, både alt- og sopranpartiet synges af drenge, men det er til hver en tid at foretrække frem for én eller anden unødvendig stjernebesætning. Juleoratoriet er en række musikandagter til juledagene og har det godt med en vis protestantisk beskedenhed. Originalinstrumenterne blander smukt med stemmerne, og ensemblet fraserer med en ynde til et helt blomstertapet, men med en solid tysk sejhed og tyngde. Ingen engelsk menthol-ånde eller franske fjerstrøg, bare Bach på egne betingelser og med perfekt udtale.

* Johan Sebastian Bach: Weihnachtsoratorium, Regensburger Domspatzen, Collegium St. Emmeram og Hans-Martin Schneidt, Archiv Produktion