Læsetid: 1 min.

Middelboes bedste

Teateranmelderen anmelder følgende aktuelle forstillinger
6. februar 2007

Dukketeaterfestival
Vesterbro går i papmaché og glasøjne, når den internationale dukketeaterfestival indtager Vesterbro Kulturhus på Enghavevej 42, lige ved Istedgade. Der er alt fra J’ai vu pleurer ma Dame for de 8-12 årige med det franske La Cie Pairs et Fils og Fucking Alene for de 12-90 årige med Teater Graense-loes fra Danmark. Festivalen åbner i morgen kl. 16, sådan lige midt på Hovedbanegården!

Jeppe på Bjerget
Sjatpisser eller ej, Ole Thestrups enfoldige charme overskygger hans misbrugsstank. I Det Danske Teaters konsekvente fortolkning lever og ånder Jeppe i sin udflommede krop – og sådan er det. Han kan ikke så meget som slå en flue ihjel. Eller kan han? Alexa Thers flotte instruktørgreb viser, hvordan magten er tæt knyttet til sexmisbrug. I aften Skive, ons. Esbjerg, tors. Tønder, fre. Aabenraa og sø. Husum i Tyskland.

MERE MIDDELBOE

Teateranmelderen mener, at dans mangler donation

GRAN – teater for dans i Århus er voldsomt ombejlet. Koreografen Palle Granhøj valgte i november at trække sig fra sin indbydende scene over for Musikhuset, fordi arbejdet som både koreograf og teaterchef var blevet uforeneligt – og økonomien for skrabet til aktivitetsniveauet. Siden har flere vist interesse for stedet, og navne som Danseværket, Entréscenen, Teater Katapult og Århus Festuge er inviteret til informationsmøde i dag med kulturrådmand Flemming Knudsen i Officersbygningen.
I fredags nåede Palle Granhøj imidlertid at overraske endnu en gang. Her fortalte han stolt om sin nye drøm: Nemlig at Granhøj Dans fremover må få en fast bevilling fra Århus Kommune (eller fra staten) som Århus’ eget dansekompagni – efter 19 år på projektstøtte. En sådan fast støtte vil kunne forankre kompagniets niveau og internationale succes, med Granhøj som fuldtidskoreograf og helst 4-6 fuldtidsansatte dansere.
Hvorhenne? I Missionshuset Carmel på hjørnet af Nørre Allé og Klosterport, såmænd. Direkte donationer i indsamlingsbøsserne er ingen hindring!