De revolutionære

Muligheden for at se eller gense Warren Beattys afsindigt ambitiøse historiske drama 'Reds' fra 1981 bør gribes med begge hænder
2. marts 2007

"Am I speaking too quickly?", spørger Warren Beattys figur, den kommunistiske reporter John Reed, i en tidlig scene i Beattys egen Reds. I filmen er spørgsmålet rettet mod Reeds kommende livsledsager Louise Bryant (spillet af Diane Keaton), men man mistænker på det kraftigste, at replikken reelt er en spøgefuld henvendelse til tilskueren, hvis koncentrationsevne Beatty i den grad sætter på prøve.

Den over tre timer lange Reds byder på det, som må være nogle af filmhistoriens mest komplekse og komprimerede replikker, afleveret med beundringsværdig elegance af Beatty, Keaton og Jack Nicholson, som ses i rollen som dramatikeren Eugene O'Neill.

70-årige Beatty har holdt lav profil på det seneste, hvilket ellers bestemt ikke har kendetegnet hans karriere. Udover en af amerikansk films førende venstrefløjsskikkelser og absolut førende trussetyv var han gennem fire årtier blandt industriens mest karismatiske og imposante leading men. Beatty huskes måske især for sin beherskelse af det fotogene raseriudbrud og sås ofte som en type, der skulle ligge tæt op ad hans sande natur; varmblodige og visionære mænd med stort ego, hurtig intelligens, rødglødende entusiasme og exceptionelle talegaver. En sådan mand er også John Reed.

Den forbandede frihed

Sideløbende med sin skuespillerkarriere har Beatty instrueret fire film, senest den begavede politiske satire Bulworth (1998). Reds var hans anden film som instruktør, og er drejet samme år, som Ronald Reagan - der som bekendt døbte Sovjetunionen "ondskabens imperium" - blev USA's præsident.

Den er et overvejende sympatisk portræt af John Reed, manden bag klassikeren Ti dage der rystede verden, en øjenvidneskildring af den russiske revolution i 1917. Med stor kløgt fletter Beatty den kaotiske verdenssituation i perioden 1913 til 1920 ind i sin skildring af det turbulente kærlighedsforhold mellem John og den egenrådige Louise, som er en tidlig repræsentant for rødstrømpebevægelsen.

Blandt filmens store attraktioner er portrættet af Greenwich Village-kvarteret på Manhattan og kunstnerenklaven Provincetown i Massachusetts, som allerede dengang tiltrak folk med tørst efter den frie tanke og fri sex.

Måske mest af alt i protest mod Johns evige rejsen rundt for at sprede det kommunistiske budskab, indleder Louise et forhold til O'Neill, hvilket får store konsekvenser for parrets selvforståelse. Både John og Louise må nemlig modstræbende erkende, at ægteskab - som de ellers er rørende enige om, er en forkrøblende, borgerlig institution - og monogamt samliv alligevel har sine fordele. Trekantsdramaet propelleres frem af den heftige kemi mellem Beatty og Keaton (som var kærester på det tidspunkt), og en superb Nicholson som O'Neill, en alkoholiseret kyniker, som sprittågerne til trods er mere klarsynet end de ideologisk berusede John og Louise.

Vidner til historien

Reed døde af tyfus i 1920 og blev stedt til hvile på Den Røde Plads, hvor han siden fik selskab af folk som Lenin, Stalin og Bresjnev. Han nåede dermed ikke at opleve Stalins rædselsregime, men i et par scener ser vi, hvordan mødet med hans ideologiske sengekammeraters fanatisme og ufølsomhed over for individets behov så småt får de røde lamper til at blinke.

Et ønske om at vende tilbage til USA og Louise afvises på det bestemteste af et højtstående partimedlem, som insisterer på, at Reed bliver i Rusland, til arbejdet er fuldført. Uden disse grusomt profetiske scener ville Reds være langt mere kontroversiel, end den i forvejen er.

Filmen igennem spiller Beatty desuden på spektakulær vis dokumentarisme op ad sin egen fremstilling af begivenhederne via en række 'vidneudsagn' fra folk (herunder forfatteren Henry Miller), som kendte virkelighedens John og Louise.

Et højdepunkt på bonusmaterialet er netop Beattys tilbageblik på sine interviews med disse alderstegne vidner. Generelt byder bonusmaterialet på mange spændende iagttagelser og informationer, som dog med fordel kunne være blevet præsenteret på en mere ordnet og overskuelig facon.

Reds. Instruktion: Warren Beatty. Manuskript: Warren Beatty og Trevor Griffiths. Region 2. Paramount