D'oh!

På fredag er der dansk premiere på 'The Simpsons Movie', en kærkommen anledning til at se tilbage på Matt Groenings geniale tv-serie, der på 18. år er en solid dosis modkultur
28. juli 2007

Da præsident Bush den første i 1990 besluttede sig for at bruge sin State of the Union-tale til at lange ud efter familien Simpson, der efter hans mening var en flok dysfunktionelle tabere, havde han ganske givet ikke forestillet sig, at han dermed gav familien og den sitcom, The Simpsons, de havde hovedrollen i, status af en slags modkulturelt fænomen. "Amerika er nødt til at være meget mere ligesom familien Walton (hovedpersonerne i en opbyggelig dramaserie fra 1970'erne, der foregår i 1930'ernes kriseramte USA, red.) og meget mindre ligesom familien Simpson," sagde Bush - der reelt var på vej ud af Det Hvide Hus - og øgede kun den da blot et år gamle series allerede betydelige popularitet.

Det er formentlig ikke tilfældigt, at The Simpsons så dagens lys i slutningen af 1980'erne og dermed blev en reaktion på det højreorienterede Amerika og de konservative familieværdier, som Bush Sr., og Ronald Reagan før ham, stod for.

Skyder med skarpt

I 1992 flyttede Bill Clinton ind i Det Hvide Hus, og selv om The Simpsons stortrivedes i løbet af hans regeringstid, synes det usandsynligt, at den ville have fået samme bid og klangbund, var den blevet til, mens han var præsident. De seneste syv år, under præsident Bush den anden, må have været en gave for forfatterne bag The Simpsons, som altid har skudt med skarpt mod politikere, myndigheder, det private erhvervsliv og nyhedsmedier.

Men man skal selvfølgelig passe på ikke at læse alt for mange af den slags dagsaktuelle begivenheder ind i den efterhånden 18 år gamle komedieserie: Den kom til før mobiltelefonen og internettet og er derfor klædeligt tidløs i sin satiriske skildring af familien Simpson og deres hjemby, den fiktive Springfield, prototypen på en mellemstor, amerikansk provinsby og befolket af et kulørt galleri af mere eller mindre skøre eksistenser.

Som al god satire tager The Simpsons udgangspunkt i en genkendelig hverdag, en familie, en by, følelser og tanker, som de fleste mennesker kan relatere til, og så skrues der op for slapstick-komikken, de vittige replikker, de surreelle indslag -alt er muligt, når man har med animation at gøre - og de mange referencer til kunst og kultur. Der findes efterhånden ikke den film, som The Simpsons ikke har parodieret på morsom og begavet vis, enkelte, som f.eks. Citizen Kane, har serien endda parodieret adskillige gange.

Men seriens styrke og vigtige, menneskelige omdrejningspunkt er og bliver familien Simpson, der trods Homers stupiditet og selviskhed og Barts gale streger holder sammen og er umulig ikke at holde af.

Life in Hell

Historien om The Simpsons begynder med Matt Groening, en ung tegner og skribent fra Portland, Oregon, der i 1977 flyttede til Los Angeles for at gøre karriere som forfatter. Det var et chok for ham at komme fra det fredelige Portland til det noget mere vilde og voldsomme Los Angeles, og han begyndte at skildre sine oplevelser i den hjemmegjorte tegneserie Life in Hell.

Op gennem 1980'erne blev serien, som Groening stadig tegner og skriver, mere og mere populær, og instruktøren, manuskriptforfatteren og producenten James L. Brooks, der havde brug for nogle små tegnefilm til sketchshowet The Tracey Ullman Show, henvendte sig til Groening for at få ham til at lave en animeret udgave af Life in Hell.

Men Groening var bange for at miste kontrollen med sit værk, og til et møde med Brooks og tv-selskabet Fox opfandt han lynsnart familien Simpson og opkaldte dens medlemmer efter medlemmer af sin egen familie. Homer og Marge er f.eks. opkaldt efter Groenings forældre, mens Lisa og Maggie er opkaldt efter hans yngre søstre. Bart er Matt Groening selv, men at kalde familien Simpsons evige problembarn for Matt ville trods alt have været for selvoptaget.

Fox var på det tidspunkt, i slutningen af 1980'erne, ikke den tv-gigant, selskabet er i dag, og da Brooks foreslog, at man gav familien Simpson sin egen serie, sagde direktør Barry Diller og Fox' enevældige ejer, Rupert Murdoch, ja. Resten er, som man siger, historie med den tilføjelse, at Fox var så glade for at få kvalitetsindhold til kanalen, at man accepterede en klausul om ikke at blande sig i seriens indhold, hvilket er en af grundene til, at The Simpsons kunne blive ved med at holde sig frisk og skarp, selv om Murdoch er kendt for at styre sine medier med hård hånd.

Omvendt har The Simpsons givet Fox en solid og tiltrængt portion goodwill.

Forandret mediebillede

Første sæson af serien var på kun 13 afsnit, men den blev bare mere og mere populær for hvert afsnit. I dag, 18 år og 400 afsnit senere, er The Simpsons den længst løbende amerikanske sitcom nogensinde og en af de allerbedste - der findes de, som synes, at den var bedre i 'gamle dage'. Men serien ses stadig af mere end 10 millioner mennesker hver uge i USA og eksporteres til et utal af lande verden over. Mange berømtheder har gæsteoptrådt i serien, og stemmeskuespillerne er efterhånden selv blevet stjerner. Der er skrevet afhandlinger og udgivet filosofiske værker om serien.

Og The Simpsons har været med til at forandre mediebilledet med sin både brede og sofistikerede humor. Animerede tv-serier som Beavis and Butthead og South Park, ville ikke eksistere, havde det ikke været for Groening og Brooks og den lange række af talentfulde forfattere, instruktører og producere, som gennem årene har arbejdet på The Simpsons: Sam Simon, Al Jean, Conan O'Brien, Mike Reiss, Jon Vitti, George Meyer, Brad Bird m.fl.

"Tv-historien har traditionelt handlet om ikke at skandalisere bedstemor eller gøre junior ked af det," har Groening engang sagt.

"Vores løsning på The Simpsons er at lave vittigheder, som folk, der har en uddannelse, eller en eller anden form for referenceramme, fatter. Og for dem, som ikke gør, betyder det ikke noget, fordi vi har Homer, der slår sit hoved og siger, 'D'oh!'"

Nu er spørgsmålet så, om det er lykkedes at overføre begge dele til det anderledes og ikke mindre krævende spillefilmformat.

'The Simpsons Movie' har premiere på fredag og bliver anmeldt her i avisen