Ny dvd-opsamling 10 år efter Dogme95: Det danske dogmeri

'Dogme Kollektion 1-4' er en sjældent fascinerende dvd-udgivelse, der går bagom et fænomen, som satte dansk film på den anden ende og vakte international opsigt
16. december 2005

Det er 10 år siden, at Lars von Trier og Thomas Vinterberg tog den danske og internationale filmverden på sengen med Dogme95. Ikke mange troede dengang på hverken dogmemanifest eller kyskhedsløfte, og der blev både grinet højlydt og rynket kraftigt på næsen. Nu, en lang række gode og meget forskellige film senere, er kritikken for længst forstummet.

Dansk film er også takket være Dogme95 blevet en international succes, og i anledning af den runde fødselsdag har dvd-selskabet Electric Parc samlet de fire første dogmefilm i en boks, der bugner af ekstramateriale og belyser mange facetter af dette usædvanlige fænomen.

Man kan diskutere, om det ville have være mere relevant at se tilbage på dogme i 2008, hvor det er 10 år siden, at de to første dogmefilm - Festen og Idioterne - havde premiere på filmfestivalen i Cannes. Men man skulle være et skarn, hvis ikke man forstod at sætte pris på Dogme Kollektion 1-4, der sammen med Electric Parcs boks med Triers første tre spillefilm er en af de bedste og mest omfattende danske dvd-udgivelser nogensinde.

Gæst i Triers cirkus

De fire originale dogmefilm, Thomas Vinterbergs Festen, Lars von Triers Idioterne, Søren Kragh-Jacobsens Mifunes sidste sang og Kristian Levrings The King Is Alive, har alle været tilgængelige på dvd før og er ret beset ikke dogme-boksens egentlige slagnummer. Men det er selvfølgelig interessant at sammenligne filmene og igen konstatere, hvor forskellige de er i indhold og udtryk.

De fire film peger i hver sin retning og har på den måde gjort glimrende reklame for dogmekonceptets duelighed og bredde. Det var - og er - forbudt at lave genrefilm inden for rammerne af Dogme95, men kyskhedsløftet og de 10 regler har alligevel affødt film, der genremæssigt er all over the place. Det er dog det righoldige ekstramateriale, som gør Dogme Kollektion til en udgivelse af de sjældent fascinerende.

Ekstramaterialet består af en skønsom blanding af gammelt og nyt, hvilket blandt andet giver mulighed for at høre de involverede udtale sig, da de lige havde lavet filmene og selv var usikre på, om dogme dog ville komme til at fungere, og så i dag se tilbage på filmene med et helt andet blik og en anden viden.

Det var Trier, der konciperede dogme, hvorefter han ringede til Vinterberg og spurgte ham, om han ville være med til at skabe en bølge. Det ville han gerne. "Jeg var gæst i hans cirkus," siger Vinterberg, som efter sin producent, Birgitte Halds, mening var hjertet i dogme, hvor Trier var hjernen.

Det skarpe blik

Det er svært at nå omkring al det ekstramateriale, som findes på de i alt fem discs, der udgør Dogme Kollektion. Men her følger et par highlights: Jesper Jargils De ydmygede, der kigger bag om optagelserne af Idioterne; Rukov - på sporet af den tabte tid, der handler om manuskriptforfatter og lærer på Filmskolen Mogens Rukov, der har haft en stor betydning for både dogme og den yngre generation af danske filminstruktører; og den nyproducerede Det danske dogmeri, der bl.a. fortæller om konceptets fødsel og den opsigtsvækkende debut på filmfestivalen i Cannes 1998, hvor Festen fik en specialpris af juryen med Martin Scorsese i spidsen.

Af de kommentarspor, som ledsager de fire film, leverer Thomas Vinterberg også et af de bedste og mest stringente. Han går ned i hver karakter og skuespiller, og man føler virkelig, at man sammen med ham når godt rundt om tankerne bag og tilblivelsen af Festen.

Idioterne er det især Trier-eksperterne Peter Schepelern og svenske Stig Björkman, som er værd at lytte til, mens Trier selv virker ukoncentreret - selv om hans hovedrolleindehaver, Jens Albinus, prøver at få ham op i gear.

Schepelern og Björkman har den udenforståendes skarpe blik på det, der foregår på skærmen, hvilket er noget af det eneste, man savner i dogmeboksen. At nogle filmkritikere eller andre eksperter tager dogme under behandling og prøver at sætte det ind i en større filmhistorisk, æstetisk sammenhæng. Det ville have klædt en boks, der i forvejen har så høje ambitioner.

I den forbindelse skal det dog nævnes, at den femte disc rummer en lille håndfuld dokumentarfilm om dogme produceret i udlandet, hvilket både understreger dogmes internationale gennemslagskraft, men også giver mulighed for at more sig over de mindre misforståelser omkring Danmark og dogme, som nogle udlændinge render rundt med.

Dogme Kollektion 1-4. Electric Parc. Region 2