Læsetid: 2 min.

Sange suget op fra dybet

Sangkunsten blev simpelthen genopdaget i al sin enkle og intime styrke af Josephine Cronholm og ensemblet Four Elements. En mere ujævn kurs havde bossajazz-stjernen Eliane Elias i Det Kongelige Teater
Kvartetten Four Elements og sangerinden Josephine Cronholm (billedet) gav onsdag aften publikum en sjældent intens musikoplevelse.

Kvartetten Four Elements og sangerinden Josephine Cronholm (billedet) gav onsdag aften publikum en sjældent intens musikoplevelse.

Morten Langkilde

13. juli 2007

Hvor lidt skal der til for at skabe stor kunst? Hvor underspillet kan man kanalisere musikalske følelser? Der skal tilsyneladende ikke mange midler til, hvis man mestrer den svære kunst. En blomst er født i brystet på anmelderen efter koncerten med kvartetten Four Elements og sangerinden Josephine Cronholm, der gav publikum en sjældent intens musikoplevelse i den smukke, lyse og akustisk velegnede Mogens Dahl Koncertsal i Snorresgade onsdag aften.

Cronholm er respekteret herhjemme som en sangerinde, der forstår det intimes musikalske spil, og som bruger sin stemme med uforstilt naturlighed. Kvartetten Four Elements er et egenartet og dybt musikalsk dansk-norsk-svensk orkester, der fortjener opmærksomhed. Frode Andersen (akkordeon), Torben Snekkestad (tenorsax, klarinetter), Kjell Åke Andersen (trompet) og Jesper Egelund (bas, dobro-guitar) er et vidunderligt lille kollektiv, der arbejder med ny kammermusik og diverse crossover-projekter.

Læg mærke til instrumentationen. Lyden af orkestret er svær at forklare. Men elementer af både jazz, folkemusik og kammer-ensemble simrer i gruppens klang. Og utvivlsomt på en særlig måde denne aften, hvor materialet var en blanding af vokalmusik og instrumentale stykker fra så forskellige sider som Kurt Weill, Jon Balke og Joni Mitchell.

Bølger af velklang

En rustik og dog luftig musik, hvor hver en tone havde vægt med stilheden som baggrund. Som suget op fra dybet. Suverænt vægtet dynamisk. Frækt arrangeret med de enkelte instrumenter i skiftende akkompagnerende roller.

Et sted understøttede Snekkestad Cronholms sang alene. Med sin basklarinet skabte han en understemme, der i trinvise bevægelser antydede akkorderne under melodien på smukkeste vis. Under ensemblets fortolkning af Joni Mitchell's "Both Sides Now" turde man knap trække vejret. Akkompagnementet var som tyste, varme bølger af velklang under Cronholms smukt fraserede ord. Så basalt. Så godt.

Og så var det foreløbig en engangsforestilling. Men med den kemi og det potentiale, Cronholm og Four Elements har som genopdagere af ur-kvaliteterne ved sangkunst og ensemblespil, må dette unikke samarbejde fortsætte. Vi andre venter derude.

Stor niveauforskel

* Four Elements med Josephine Cronholm, Mogens Dahl Koncertsal, onsdag

* Eliane Elias, Det Kgl. Teater, gamle scene, onsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu