Zirkus Nemo er tilbage. Og selv om Søren Østergaard har ladet sig beundre i Tivoli de sidste somre, så er det altså vidunderligt at se ham folde sig ud i egen udsøgte manege igen.
Hvordan han så er? Han er akkurat lige så høj og topmavet og strittandet og parykliderlig som altid. Og så er han ydmyg. Sådan oprigtigt ydmyg over sin selvbestaltede rolle som klovn. Han står helt stille og hiver lidt ud i selerne. Han kigger opad med forventningsfulde øjne. Og så viser han sit allerhemmeligste nummer: Dét med at puste tommelfingeren op af knytnæven.
Det lykkes! Og han bliver helt salig: For dér, inde i klovnen, er Søren Østergaard allersmukkest og allermest uimodståelig - og allermest perfekt i sin underdrivelse.
Og hvis Zirkus Nemo kan noget særligt, så er det netop at underdrive. Hvor de traditionelle cirkus har travlt med det sværeste og det højeste, så dyrker Zirkus Nemo det allermindste. Og hvor det meste nycirkus har travlt med at sætte cirkushåndværket ind i en teatralsk ramme, så har Zirkus Nemo bare lyst til at hive øjeblikket ud af rammen - og holde det fast.
Og det lykkes. Takket være hans gakke, musikalske humor.
"Her arbejder jeg med overraskelsesmomentet," siger han gravalvorligt, når han er allermest kedelig. Og netop derfor er han hylende morsom.
Hans speciale er de selvglade mandefigurer som f.eks. den uopslidelige Bager-Jørgen. I år er hans bedste, nye figur nok Målemanden. En mand, der måler luftrum og håndlængder og alt muligt andet med sit metalmålebund. Grotesk - og fuld af stolthed. Her er det Østergaardske øjemål så skarpt, som var det vinklet af en Beckett anno 2007.
Søren-twist
I år er han uden Madsen og Sidse Babett. Til gengæld er han omgivet af nogle forrygende udenlandske artister, som alle sammen har et Søren-twist. Vildest hos den fede, ukrainske Viktoria Lapidus, der svinger hulahop-ringe rundt om G-skålene, så teltet er ved at vælte. Smukkest hos den tyske trapezkunstner Caroline Schroek, der glider sensuella-besk rundt om sine reb i Kirsten Brinks smukke, snørelivsdølgende gevandter. Og mest ironisk hos den russiske akrobatduo Blind Date, der tilføjer det vestlige mappedyr nogle nye, absurde leveregler på trillende underlag.
Musikalsk er der dømt duelighedstegn til Frans Baks herlige spejderorkester. Også musikerne var ved at omkomme af grin under premieren, men jo flere latterbrøl, jo sjovere. Så Zirkus Nemo er tilbage - og tak for det!
Zirkus Nemo. Instruktion: Søren Østergaard. Kostumer: Kirsten Brink. Kanindressur: Venzel Zalmov fra Skjern. Musik: Kapelmester Frans Bak. Zirkus Nemo ved Charlottenlund Fort til 30. juni. Herefter Svendborg, Horsens Århus og Aalborg.