Alle har en Anden Verdenskrigs-historie

'Black Book', Paul Verhoe-vens første film på hollandsk i mere end 20 år, er en effektivt afviklet actionthriller, der dog mangler den menneskelige og psykologiske dybde, som hovedpersonen fortjener
Den jødiske sangerinde Ellis de Vries (Carrie van Houten) må bruge hele sit talent for at forføre og snyde for at overleve i et nazibesat Holland.

13. juli 2007

At Paul Verhoeven ikke er verdens mest subtile og elegante filminstruktør turde være indlysende. Dermed ikke være sagt, at den hollandske filmskaber ikke har lavet gode film. Starship Troopers er et sørgeligt undervurderet, satirisk mesterværk, der ligesom de beslægtede RoboCop og Total Recall viser ham som en stilsikker genre-instruktør med masser af humor og visuel energi.

Men forsøger han at kombinere rendyrket genre med straight drama, får han pro-blemer, ikke mindst fordi hans fornemmelse for men-nesker og psykologi langt fra er lige så stor som hans sans for action og spænding. Det ser man meget tydeligt demonstreret i 68-årige Verhoevens nye film, Anden Verdenskrigs-dramaet Black Book, der er hans første hollandsksprogede film i mere end 20 år.

Black Book er ikke nogen kedelig film - selv om den med en spilletid på to timer og 26 minutter er lovlig lang - og man kan kun beundre Verhoevens evne til at iscenesætte og afvikle. Det går over stok og sten i det meste af filmen, og det er først bagefter, at det går op for én, at man slet ikke har haft lejlighed til at fordybe sig i - endsige føle med - hovedpersonen, den unge, jødiske sangerinde Rebecca Stein, der kalder sig Ellis de Vries og må forlade sig på sit ikke ubetydelige talent for at snyde og forføre for at overleve i et nazibesat Holland.

Enkelt og effektivt

Ellis, der spilles ukueligt og energisk af den kønne Car-rie van Houten, ser hele sin familie blive mejet ned af en grådig, tysk officer. Hun kommer med i modstands-bevægelsen, som ikke altid er lige forstående over for den jødiske sag, og gør, hvad hun kan for at hjælpe Holland og finde frem til svinet, der slog hendes familie ihjel. Undervejs forelsker hun sig i den såre sympatiske, tyske kaptajn Müntze (Sebastian Koch), hvilket kun gør det endnu sværere at navigere i en i forvejen betændt og mistroisk atmosfære, hvor ven og fjende til forveksling ligner hinanden, og mange synes at have deres egen, amoralske dagsorden.

At Ellis trods alt overlever, ved man fra begyndelsen, fordi Black Book begynder i en kibbutz i Israel, hvor den vel efterhånden midaldren-de Rebecca Stein møder en veninde fra krigens tid og kommer til at tænke på sit dramatiske liv. Det er en enkel, ofte brugt og ganske effektiv teknik, der sender publikum tilbage i tiden og midt ind i handlingen side om side med hovedpersonen.

Spændende bekendtskab

Men selv om man hele tiden er tæt på Ellis og på sin vis deler hendes glæder og især sorger, lærer man hende ikke rigtig at kende. Hverken hun eller publikum har tid til at sørge over de ikke få mennesker, som dør omkring hende, og når hun endelig reagerer følelsesmæssigt på en situation, varer det kun et øjeblik, før hun igen er fokuseret og klar til at buldre videre i takt med resten af filmen. Det skaber tempo, men ikke den identifikation, der er nødvendig for at leve sig ind i tiden og skæbnerne.

Man siger, at alle har en Anden Verdenskrigshistorie at fortælle. Tyskerne har allerede fortalt flere, blandt andet om Hitlers sidste dage i Der Untergang, og danske Ole Christian Madsen er ved at klippe Flammen & Citronen, der fortæller om modstandsbevægelsens stikker-likvideringer under besættelsen.

Paul Verhoeven har, ligeledes med udgangspunkt i virkelige begivenheder, valgt at fortælle om Ellis de Vries alias Rebecca Stein i en genrefilm, selv om hendes historie - og historien om hollændere, der profiterer på krigen og andres ulykke - nok kunne have fortjent mere fordybelse og indlevelse.

Da Black Book slutter, er man helt udmattet efter at have løbet i hælene på Ellis i hen ved 146 minutter, og man er ikke blevet stort klogere på hende som menneske, hvilket er ærgerligt. Hun virker nemlig som et spændende bekendtskab.

Black Book. Instruktion: Paul Verhoeven. Manuskript: Paul Verhoeven og Gerard Soeteman. Hollandsk-tysk-belgisk-engelsk. (En række biografer landet over)

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.